Rujukan : SMKS 4 K.D(2)06/04/001 Bil(24)
Tarikh : 5
Januari 2009
Kepada semua guru
Tuan / Puan,
SEMUA GURU ADALAH GURU DISIPLIN
(seperti Surat
Pekeliling ikhtisas Bil. 10/2001)
1. Kementerian Pendidikan telah dimaklumkan
bahawa dalam menyelesaikan masalah disiplin di sekolah ramai guru telah
menyerahkan masalah tersebut kepada guru-guru tertentu atau menyerahkannya
kepada pengetua walaupun masalah yang ditimbulkan oleh murid adalah masalah
yang remeh temeh. Perkara ini juga telah mendapat perhatian Jemaah Menteri dan
menyarankan supaya bilangan guru disiplin ditambah di sekolah-sekolah.
- Perkara
seumpama ini dipercayai tidak akan berlaku jika sekiranya semua guru di
sesebuah sekolah dapat menghayati dan memahami peruntukan yang telah dinyatakan
secara tegas bahawa semua guru adalah bertanggungjawab dalam hal berkaitan
dengan disiplin murid.
i)
Surat
Pekeliling Profesional Kementerian Pelajaran Bil. 1968 mengenai Tatatertib Di
sekolah-sekolah pada para 5 menyatakan:
“…..tiap-tiap guru hendaklah
dapat menyelesaikan kebanyakan dari masalah-masalah tatatertib dan
perkara-perkara kecil janganlah diserahkan kepada guru-guru besar/Pengetua oleh
kerana ini menjadi perkara biasa. Hanya tatatertib yang berat ini akan menjadi
perkara biasa. Hanya tatatertib yang berat sahaja yang harus diserahkan kepada
guru besar.”
ii)
Surat
Pekeliling Ikhtisas Bil. 9/1975 mengenai Disiplin di Sekolah. Peraturan-peraturan
Sekolah untuk Murid-murid pula menyatakan:
“Adalah seperti
tuan maklumkan, satu di antara tujuan pelajaran ialah untuk menanamkan asas
disiplin ke dalam hati sanubari murid-murid sekolah. Ini bukan tugas dan
tanggungjawab guru besar sahaja, bahkan tugas dan tanggungjawab semua guru
lain. Oleh hal yang demikian semua guru hendaklah juga memahami benar-benar
bahawa tiap-tiap mereka itu adalah bertanggungjawab untuk memelihara disiplin
sesebuah sekolah dan janganlah hendaknya perkara-perkara kecil pun diserahkan
kepada guru besar kerana hal ini akan menjadi satu perkara biasa sahaja.
Sepatutnya, kesalahan yang berat sahaja yang harus diadukan kepada guru besar
untuk mendapat keputusan.”
3. Oleh
hal yang demikian, adalah jelas bahawa semua guru telah diperuntukan dengan
tanggungjawab untuk memastikan murid-murid mempamerkan tahap disiplin yang
tinggi. Bagi mencapai matlamat tersebut semua guru hendaklah berfungsi sebagai
guru disiplin dan berperanan membimbing murid-murid supaya sentiasa mengamalkan
tingkah laku dan disiplin yang baik. Pendekatan-pendekatan berbentuk pencegahan
(preventive), didikan(educative), pembetulan (corrective), dan hukuman
(punitive) serta langkah yang sewajarnya hendaklah sentiasa mengimbangi semua
pendekatan tersebut dengan sifat-sifat prihatin, penyayang, simpati dan empati
terhadap masalah yang dihadapi oleh murid. Sementara itu, kebenaran bagi
guru-guru melaksanakan hukuman terhadap kesalahan disiplin murid hendaklah
dibuat secara nyata dan bertulis, iaitu pengetua atau guru besar perlu
menyediakan surat
penurunan kuasa kepada guru-guru untuk melaksanakan hukuman tersebut.
Sekian, terima
kasih,
“BERKHIDMAT UNTUK NEGARA”
Saya yang menurut
perintah,
……………………………………..
( Salehah bt Mohd
Amin )
Pengetua,
SMK Seksyen 4,
No comments:
Post a Comment