1.0 PENDAHULUAN
Perubahan dalam era
pendidikan kini telah mewujudkan keperluan untuk mengenal pasti kaedah,
strategi dan model program yang dapat mempertingkatkan kesedaran terhadap
keselamatan murid dan warga sekolah.
Bagi merealisasikan suasana yang selamat sama ada di dalam atau di luar
sekolah, Kementerian Pelajaran Malaysia telah menerbitkan modul dan manual konsep
‘Sekolah Selamat’ pada tahun 2002 sebagai panduan pelaksanaan pengurusan menjadikan
sekolah selamat. Berdasarkan panduan ini, semua pihak telah disedarkan
tentang peranan masing-masing dalam menentukan aspek keselamatan.
Selaras dengan
perkembangan isu-isu keselamatan yang
melibatkan murid, Kementerian Pelajaran Malaysia telah menyemak semula
konsep dan Manual Sekolah Selamat bagi memenuhi keperluan keselamatan. Kementerian
Pelajaran Malaysia
mengharapkan murid-murid serta warga
sekolah akan sentiasa berasa selamat
seterusnya dapat memberi tumpuan sepenuhnya kepada proses pengajaran dan
pembelajaran serta aktiviti-aktiviti di sekolah. Iklim persekolahan yang
selamat dan kondusif akan meningkatkan keyakinan kendiri murid bagi membantu
pencapaian akademik dan pembangunan sahsiah seterusnya dapat memberi sumbangan
secara positif kepada sekolah, masyarakat dan negara.
Bagi merealisasikan pelaksanaan
operasi keselamatan di sekolah, segala usaha ke arahnya harus dipikul bersama
oleh semua pihak secara holistik.
2.0
RASIONAL
2.1
Keselamatan
kerap diabaikan dan jarang dijadikan asas utama dalam membuat pertimbangan
pelaksanaan sesuatu aktiviti di dalam
dan di luar sekolah.
2.2
Dewasa
kini warga sekolah sering terdedah dengan risiko keselamatan dari aspek
fizikal, sosial dan emosi. Justeru itu, polisi dan panduan
keselamatan yang berterusan perlu diwujudkan di sekolah.
2.3
Keupayaan
sekolah dalam menangani isu-isu keselamatan amat terbatas, dan memerlukan
sokongan serta bantuan semua pihak termasuk keluarga, agensi-agensi kerajaan
berkaitan, badan-badan bukan kerajaan
dan komuniti.
3.0 MATLAMAT
Merealisasikan
Sekolah Selamat berteraskan kepada amalan budaya selamat.
4.0
OBJEKTIF
Meningkatkan
kefahaman, penghayatan dan amalan bahawa keselamatan hendaklah dijadikan
keutamaan dalam semua aktiviti pendidikan di sekolah
di mana;
4.1 Pengetua/Guru
Besar memahami dan menghayati operasi keselamatan dalam merangka serta
melaksanakan tindakan untuk mewujudkan budaya sekolah selamat.
4.2 Guru memahami,
menghayati serta membantu merancang, melaksana dan memantau semua tindakan mewujudkan
budaya selamat di sekolah, di samping membimbing dan menasihat murid akan
amalan selamat semasa di dalam dan di luar kawasan sekolah.
4.3 Murid memahami, menghayati dan
mengamalkan tatacara keselamatan di
sekolah di samping mengamalkan cara hidup selamat semasa di dalam dan di luar
kawasan sekolah secara berterusan.
5.0 KONSEP
Oleh kerana aspek keselamatan adalah merupakan aspek yang tidak boleh
dikompromi, maka buku ini selain daripada panduan kepada pihak sekolah, juga adalah merupakan arahan yang perlu
dilaksanakan. Sekolah Selamat hanya akan wujud setelah setiap warganya mempunyai
kesedaran, penghayatan seterusnya dapat membudayakan amalan keselamatan di mana dapat melaksanakan
setiap aktiviti dalam keadaan selesa, tanpa gangguan, keraguan dan curiga,
perasaan ketakutan, perasaan terancam serta
mempunyai kepercayaan sepenuhnya terhadap pihak pengurusan sekolah. Sekolah yang selamat akan meningkatkan
keyakinan, kepercayaan dan jati diri murid seterusnya dapat meningkatkan
pencapaian akademik dan pembangunan sahsiah diri mereka.
Kementerian Pelajaran telah menyediakan polisi keselamatan yang berupa Arahan Keselamatan dari
aspek Pengurusan Keselamatan Aktiviti Murid, Pengurusan
Keselamatan Dalam Menghadapi Krisis dan Bencana, Pengurusan Keselamatan Infrastruktur Sekolah, Pengurusan Keselamatan Dalam Menangani
Gejala Sosial dan Pengurusan Keselamatan
Dalam Menghadapi Risiko untuk dilaksanakan di semua sekolah.
6.0 TAFSIRAN
“Sekolah” dalam arahan ini bermaksud bangunan sekolah dan infrastruktur
lain yang termasuklah padang, gelanggang permainan serta kantin yang berada
dalam lingkungan kawasan sekolah.
“Warga Sekolah” dalam arahan ini bermaksud pihak berkepentingan di sekolah
yang termasuklah pengetua, guru besar, murid, staf sekolah dan ibu bapa.
“Arahan Keselamatan” dalam buku ini bermaksud peraturan dan prosedur yang hendaklah
dipatuhi bagi memastikan aspek keselamatan di sekolah dilaksanakan dengan
berkesan.
“Sekolah Selamat” bermaksud warga sekolah berada dalam keadaan selamat,
terjamin keselamatan dan tanpa gangguan daripada sebarang elemen pengaruh dan ancaman.
7.0 ELEMEN PERANCANGAN SEKOLAH
SELAMAT
Elemen-elemen bagi menjamin pelaksanaan Sekolah Selamat adalah
seperti berikut;
7.1
Perundangan dan peraturan.
7.2
Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
7.3
Penglibatan warga sekolah.
7.4
Perancangan aktiviti.
7.5
Latar belakang warga sekolah.
7.6
Pembangunan staf.
7.7
Kawalan keselamatan sekolah.
7.8
Kepimpinan murid.
7.9
Perkhidmatan
kesihatan sekolah.
7.10
Penilaian dan pemantauan.
7.11
Penekanan kepada penghayatan nilai-nilai murni.
7.12
Perkongsian bijak dengan agensi luar.
7.13
Kesedaran komuniti.
7.14
Khidmat masyarakat.
7.15
Kesedaran sosial dan budaya.
8.0 PERANCANGAN
DAN PELAKSANAAN
Bagi memastikan perancangan dan pelaksanaan dapat dijayakan dengan teratur
dan rapi serta mencapai objektifnya, maka tindakan secara holistik di peringkat
sekolah perlu diambil dengan mewujudkan satu jawatankuasa yang dinamakan Jawatankuasa Keselamatan Sekolah.
CARTA
ORGANISASI
JAWATANKUASA KESELAMATAN SEKOLAH
A.
PENGURUSAN
KESELAMATAN AKTIVITI MURID
ARAHAN KESELAMATAN DIRI
MURID
1.0.
Definisi
Keselamatan
terhadap murid di sekolah merupakan aspek yang harus diberi keutamaan. Ini
kerana terdapat pelbagai aktiviti melibatkan mereka yang boleh mendatangkan
risiko ancaman terhadap keselamatan diri. Fokus arahan keselamatan dalam elemen
ini adalah tatacara dan langkah-langkah yang perlu diambil oleh pihak sekolah
bagi menjamin keselamatan murid merangkumi perjalanan pergi dan balik dari
sekolah, semasa pengajaran & pembelajaran, aktiviti kokurikulum, sukan dan
permainan, aktiviti lawatan dan perkhemahan serta di asrama.
2.0.
Matlamat
Menjamin
keselamatan murid daripada segala bentuk ancaman keselamatan semasa sesi
persekolahan.
3.0.
Objektif
3.1
Mengurangkan kes-kes kemalangan semasa murid pergi dan
balik dari sekolah.
3.2
Mengurangkan kes-kes kemalangan semasa sesi pengajaran
& pembelajaran dan waktu rehat.
3.3
Mengurangkan kes-kes kemalangan semasa aktiviti
kokurikulum, sukan dan permainan.
3.4
Mengurangkan kes-kes kemalangan semasa aktiviti lawatan
dan perkhemahan.
3.5
Mengurangkan kes-kes kemalangan murid di asrama.
3.6
Meningkatkan kefahaman tatacara keselamatan kepada semua
warga sekolah.
4.0. Arahan
Keselamatan Perjalanan Pergi Dan Balik Dari Sekolah
4.1
Sekolah hendaklah memastikan murid telah diberikan pengetahuan
dan pendedahan mengenai undang-undang
dan keselamatan jalan raya/keretapi/bot/feri .
4.2
Sekolah hendaklah menasihati murid-murid yang membawa kenderaan ke
sekolah supaya mematuhi undang-undang
yang telah ditetapkan oleh pihak berkuasa berkaitan.
4.3
Sekolah hendaklah menasihati murid menggunakan jaket pantul cahaya ketika menunggang
basikal/motosikal dan memakai jaket keselamatan sewaktu berada di dalam
bot/feri.
4.4
Sekolah hendaklah menasihati murid mematuhi peraturan
jalan raya / keretapi/bot/feri.
4.5
Sekolah hendaklah menasihati murid mematuhi tatacara
keselamatan sewaktu menunggu di stesen bas/keretapi dan semasa di dalam
bas/keretapi.
4.6
Sekolah hendaklah menasihati murid mematuhi tatacara
keselamatan sewaktu menunggu di jeti bot/feri dan semasa di dalam bot/feri.
4.7
Sekolah hendaklah menyediakan tempat yang selamat untuk
menurun dan mengambil murid .
4.8
Sekolah hendaklah menyimpan rekod data cara murid ke
sekolah.
4.9
Sekolah hendaklah memastikan papan tanda keselamatan
jalan raya ada dipamerkan.
4.10
Sekolah hendaklah
melaporkan sebarang kejadian kemalangan yang melibatkan murid kepada pihak yang
berkenaan dengan segera.
4.11
Sekolah hendaklah memastikan nombor talian kecemasan
dipamerkan dalam kawasan sekolah.
4.12
Sekolah hendaklah menyedia dan mempamerkan tatacara
keselamatan pergi dan balik ke sekolah.
4.13
Sekolah hendaklah melakukan pemeriksaan berkala ke atas
kenderaan yang digunakan oleh murid ke sekolah.
4.14
Sekolah hendaklah menetapkan laluan pejalan kaki, laluan
kenderaan dan parkir kenderaan yang digunakan oleh murid.
4.15
Sekolah hendaklah melakukan kawal selia sewaktu murid
datang dan balik dari sekolah.
5.0. Arahan Keselamatan Murid Semasa Pengajaran
& Pembelajaran Dan Waktu Rehat.
5.1 Sekolah
hendaklah memberi arahan tentang keselamatan murid semasa di bilik darjah,
makmal, bengkel dan bilik-bilik khas.
5.2 Sekolah
hendaklah mengawasi murid sebelum, semasa dan selepas sesuatu aktiviti
pengajaran & pembelajaran dijalankan.
5.3 Sekolah hendaklah merekodkan kehadiran
murid semasa aktiviti pengajaran & pembelajaran.
5.4 Sekolah
hendaklah memastikan tatacara penggunaan peralatan pengajaran &
pembelajaran yang berisiko dipatuhi.
5.5 Sekolah
hendaklah memastikan peraturan pakaian dipatuhi oleh murid semasa aktiviti
pengajaran & pembelajaran di bengkel.
5.6 Sekolah hendaklah menyimpan rekod keluar
masuk murid dari kawasan sekolah semasa aktiviti pengajaran & pembelajaran
dijalankan.
5.7 Sekolah hendaklah memastikan murid tidak
berada di kawasan larangan semasa rehat.
6.0
Arahan Keselamatan
Murid Semasa Aktiviti Kokurikulum, Sukan Dan Permainan.
6.1
Sekolah hendaklah menyediakan arahan berkaitan
keselamatan murid sebelum, semasa dan selepas aktiviti kokurikulum, sukan dan
permainan.
6.2
Sekolah hendaklah membuat pengawasan murid sebelum,
semasa dan selepas aktiviti kokurikulum, sukan dan permainan.
6.3
Sekolah hendaklah merekodkan kehadiran murid.
6.4
Sekolah hendaklah memastikan tatacara penggunaan
peralatan aktiviti kokurikulum, sukan dan permainan dipatuhi.
6.5
Sekolah hendaklah memastikan murid mematuhi peraturan berpakaian semasa melaksanakan aktiviti
kokurikulum, sukan dan permainan.
6.6
Sekolah hendaklah merekodkan pergerakan keluar murid yang
menghadiri aktiviti kokurikulum, sukan dan permainan.
7.0
Arahan Keselamatan Murid Semasa Aktiviti Lawatan
Dan Perkhemahan.
7.1
Sekolah hendaklah
menyediakan peraturan keselamatan murid sebelum, semasa dan selepas aktiviti
lawatan dan perkhemahan dilaksanakan.
7.2
Sekolah hendaklah mengadakan pengawasan keselamatan murid sebelum, semasa dan selepas
aktiviti lawatan dan perkhemahan dilaksanakan.
7.3
Sekolah hendaklah merekodkan kehadiran murid sebelum, semasa dan selepas aktiviti
lawatan dan perkhemahan dilaksanakan.
7.4
Sekolah hendaklah
memastikan tatacara penggunaan peralatan untuk aktiviti lawatan dan perkhemahan
dipatuhi oleh murid.
7.5
Sekolah hendaklah memastikan prosedur dan peraturan
berkaitan lawatan dan perkhemahan dipatuhi.
7.6
Sekolah hendaklah
memastikan kenderaan yang digunakan untuk
aktiviti lawatan dan perkhemahan berada dalam keadaan selamat.
8.0.
Arahan
Keselamatan Murid Di Asrama.
8.1.
Sekolah hendaklah mempunyai data dan rekod keluar masuk
murid di asrama.
8.2.
Sekolah hendaklah menyedia dan mempamerkan tatacara
keselamatan semasa pergi dan balik asrama.
8.3.
Sekolah hendaklah membuat pemeriksaan berkala dan
pemeriksaan mengejut ke atas semua penghuni asrama.
8.4.
Sekolah hendaklah menetapkan kawasan-kawasan larangan di
asrama.
8.5.
Sekolah hendaklah menyediakan jadual aktiviti harian dan
mempamerkannya.
8.6.
Sekolah hendaklah mengawal selia semua aktiviti murid di
asrama.
8.7.
Sekolah hendaklah memastikan pencahayaan mencukupi dalam
kawasan asrama.
8.8.
Sekolah hendaklah menyediakan peraturan berkaitan dengan
larangan-larangan lain di asrama.
B.
PENGURUSAN KESELAMATAN MENGHADAPI KRISIS DAN BENCANA
ARAHAN KESELAMATAN MURID
1.0
Definisi
Keselamatan
murid dalam menghadapi risiko kemalangan akibat daripada bencana memerlukan
perhatian serius kerana ia boleh mengakibatkan kemalangan jiwa dan kemusnahan
harta benda sekiranya semua pihak tidak peka dan akur kepada peraturan
keselamatan. Kesiapsiagaan pihak sekolah adalah menjadi satu kemestian dalam menghadapi
sebarang risiko bencana. Dalam arahan ini, Krisis
dan Bencana termasuklah kejadian
banjir, kebakaran, tanah runtuh, gempa bumi, jerebu, tsunami atau sebarang
bahaya serta kecelakaan yang boleh menimpa warga sekolah.
2.0
Matlamat
Sekolah
sentiasa mempunyai keupayaan dan kesiapsiagaan dalam menghadapi sebarang risiko
akibat sesuatu bencana.
3.0
Objektif
3.1
Pihak sekolah sentiasa berada dalam keadaan bersiap sedia
menghadapi sebarang krisis dan bencana.
3.2
Mengurangkan kemalangan jiwa dan kemusnahan harta benda
jika berlaku sebarang bencana.
3.3
Meningkatkan pengetahuan dan kemahiran dalam menghadapi
bencana dan musibah di kalangan warga sekolah.
4.0. Arahan
Keselamatan Berkaitan Kebakaran.
4.1. Sebelum.
4.1.1. Sekolah
hendaklah mengadakan ceramah dan latihan kebakaran yang teratur terhadap semua
warga sekolah.
4.1.2. Sekolah
hendaklah melakukan pemeriksaan berkala terhadap sistem pendawaian elektrik dan
alat pemadam api.
4.1.3. Sekolah
hendaklah memastikan semua peralatan atau bahan yang menggunakan sumber yang
boleh menyebabkan kebakaran diselia, diselenggara dan sentiasa berada dalam
keadaan baik dan selamat untuk digunakan.
4.1.4. Sekolah
hendaklah menyediakan pelan laluan kecemasan dan pelan kontigensi ketika
menghadapi kebakaran.
4.1.5. Sekolah
hendaklah sentiasa mendapatkan pandangan dan khidmat nasihat pencegahan
kebakaran daripada pihak berkuasa yang berkenaan seperti bomba.
4.1.6. Sekolah
hendaklah memastikan tatacara keselamatan berkaitan kebakaran dipamerkan di
tempat-tempat yang strategik.
4.1.7. Sekolah
hendaklah mempamerkan nombor talian bantuan kecemasan di papan kenyataan
sekolah.
4.2. Semasa.
4.2.1 Sekolah hendaklah memastikan warganya tidak
cemas sekiranya ada tanda-tanda kebakaran yang dilaporkan.
4.2.2 Sekolah hendaklah memastikan semua warganya
meninggalkan tempat masing-masing apabila penggera seperti loceng kecemasan
berbunyi.
4.2.3 Sekolah hendaklah memastikan semua warganya
mematuhi laluan-laluan kecemasan dan tempat-tempat berkumpul seperti yang telah
ditetapkan.
4.2.4 Sekolah hendaklah memeriksa dan memastikan
jumlah warganya mencukupi seperti rekod kehadiran hari tersebut.
4.2.5 Sekolah hendaklah segera menghubungi bomba bagi
membantu mengawal kebakaran.
4.2.6 Sekiranya ada sebarang kecederaan, bantuan
kecemasan awal hendaklah diberikan segera dengan menghantar mangsa ke
hospital/klinik yang berdekatan.
4.3
Selepas
4.3.1 Sekolah
hendaklah memastikan warga sekolah tidak menghampiri kawasan bekas kebakaran
bagi mengelak sebarang kejadian tidak diingini dan kemusnahan barang bukti.
4.3.2 Sekolah
hendaklah menguruskan urusan insuran jika berkenaan.
4.3.3 Sekolah
hendaklah menghubungi ibu bapa/penjaga murid sekiranya ada murid menjadi mangsa
kebakaran.
4.3.4 Sekolah hendaklah segera membuat laporan
polis tentang kebakaran yang berlaku.
4.3.5 Sekolah hendaklah membuat laporan awal
berkaitan kejadian dan dihantar kepada PPD/JPN.
4.3.6 Sekolah hendaklah mendapatkan laporan pihak berkaitan punca-punca kebakaran dan
menyediakan laporan secara keseluruhan untuk dihantar kepada PPD/JPN.
4.3.7 Sekolah hendaklah memastikan kawasan
kebakaran dibersihkan setelah siasatan selesai.
5.0. Arahan
Keselamatan Berkaitan Banjir.
5.1.
Sebelum.
5.1.1. Sekolah
hendaklah mendapatkan maklumat berkaitan keadaan cuaca semasa dan memaklumkan
kepada warga sekolah yang tinggal di kawasan-kawasan yang sering dilanda banjir.
5.1.2. Sekolah
hendaklah menyediakan pelan tindakan dan pelan kontigensi menghadapi bencana
banjir.
5.1.3. Sekolah
hendaklah mengenal pasti laluan alternatif yang selamat ke sekolah ketika
berlaku banjir.
5.1.4. Sekolah
hendaklah memastikan sistem saliran dan perparitan di sekolah sentiasa dalam
keadaan baik.
5.1.5. Sekolah
hendaklah menyediakan bantuan dan kemudahan kepada calon-calon yang mengambil
peperiksaan awam.
5.1.6. Sekolah
hendaklah memastikan warga sekolah mengetahui nombor-nombor talian kecemasan
untuk dihubungi apabila berlaku banjir.
5.1.7. Sekolah
hendaklah mempunyai bekalan jaket keselamatan yang mencukupi.
5.1.8. Sekolah
hendaklah memastikan semua dokumen penting disimpan di tempat yang selamat.
5.1.9. Sekolah
hendaklah mempunyai peralatan bantuan kecemasan.
5.1.10. Sekolah
hendaklah memastikan arahan pihak berkuasa dipatuhi pada setiap masa.
5.2 Semasa
5.2.1
Pihak sekolah hendaklah menasihati murid-murid supaya tidak bermain air ketika banjir.
5.2.2
Sekolah
hendaklah memastikan suis utama elektrik dimatikan.
5.2.3
Sekolah
hendaklah memastikan warganya berada di tempat yang selamat sehingga mendapat
bantuan daripada pihak berwajib.
5.2.4
Sekolah
hendaklah melaporkan segera status keadaan banjir kepada PPD/JPN.
5.2.5
Sekolah hendaklah memastikan arahan
pihak berkuasa dipatuhi pada setiap masa.
5.2.6
Sekolah hendaklah
mendaftar/merekod warga sekolah yang terlibat dengan banjir.
5.3.
Selepas
5.3.1.
Sekolah hendaklah mendapatkan
perkhidmatan kesihatan jika terdapat tanda-tanda penyakit berjangkit semasa
musim banjir.
5.3.2.
Sekolah
hendaklah menasihatkan warganya untuk mendapatkan pemeriksaan kesihatan.
5.3.3.
Sekolah
hendaklah memastikan tebing-tebing di persekitaran sekolah yang berkemungkinan
runtuh akibat hujan lebat diperbaiki.
5.3.4.
Sekolah
hendaklah memastikan kerja-kerja pembersihan dilakukan sejurus selepas musim
banjir.
5.3.5.
Sekolah hendaklah memastikan semua bentuk
bantuan persekolahan murid diurus dengan segera.
5.3.6.
Sekolah
hendaklah melaporkan segala kerosakan yang berlaku ketika banjir kepada PPD/JPN
untuk tindakan segera.
6.0.
Arahan
Keselamatan Semasa Berlaku Perubahan Cuaca Luar Biasa
6.1.
Kemarau /
Panas Berpanjangan
6.1.1.
Sekolah
hendaklah mendapatkan pengesahan daripada pihak berkuasa berkaitan ancaman kemarau / panas
berpanjangan.
6.1.2.
Sekolah
hendaklah memastikan murid-murid tidak menjalankan aktiviti di luar bilik darjah
setelah mendapat nasihat daripada pihak berkuasa.
6.1.3.
Sekolah hendaklah menasihatkan
warganya meminum air secukupnya.
6.1.4.
Sekolah hendaklah menasihatkan
warganya mendapatkan pemeriksaan kesihatan sekiranya ada tanda-tanda penyakit.
6.1.5.
Sekolah hendaklah memaklumkan tentang perubahan cuaca dari masa ke semasa
kepada warganya.
6.2.
Jerebu
6.2.1.
Sekolah
hendaklah mengelakkan aktiviti yang boleh mendedahkan murid kepada keadaan cuaca yang boleh menjejaskan
kesihatan mereka.
6.2.2.
Sekolah
hendaklah memastikan warganya agar tidak melakukan aktiviti pembakaran secara
terbuka dalam kawasan sekolah.
6.2.3.
Sekolah
hendaklah menasihatkan warganya menggunakan topeng pernafasan ketika melakukan
aktiviti di luar bilik darjah.
6.2.4.
Sekolah hendaklah menasihatkan warganya
sentiasa memasang lampu ketika menunggang basikal atau motosikal.
6.2.5.
Sekolah hendaklah sentiasa mendapatkan
maklumat terkini daripada pihak berkuasa
berkenaan ancaman jerebu.
6.2.6.
Sekolah hendaklah mengawasi sebarang
aktiviti murid ketika berlaku jerebu.
6.2.7.
Sekolah
hendaklah mempunyai data murid yang mempunyai penyakit akibat ancaman jerebu.
6.3 Kilat dan Ribut Petir
6.3.1
Sekolah
dilarang menjalankan aktiviti di tempat lapang/terbuka semasa cuaca buruk dan
adanya hujan, kilat atau ribut petir.
6.3.2
Sekolah
hendaklah memastikan semua aktiviti dihentikan apabila keadaan menjadi gelap
kerana hendak hujan.
6.3.3
Sekolah
hendaklah memastikan semua warganya
tidak berada berhampiran bahan api, bahan logam, cermin serta tidak
berlindung di bawah pokok besar, bangsal terbuka dan kawasan tinggi ketika
ribut petir.
6.3.4
Sekolah
hendaklah memberikan latihan menghadapi cuaca buruk termasuklah hujan lebat , kilat
atau ribut petir.
6.4
Gempa
Bumi dan Tanah Runtuh
6.4.1 Sekolah hendaklah memastikan bangunan diperiksa
oleh pihak berkuasa bagi menentukan kestabilan strukturnya.
6.4.2 Sekolah hendaklah memastikan tebing-tebing di
persekitaran sekolah yang berkemungkinan runtuh akibat hujan lebat diperbaiki
dengan segera.
6.4.3 Sekolah hendaklah memastikan warga sekolah
diberi latihan menghadapi bencana gempa bumi dan tanah runtuh ( Rujuk Buku
Panduan Menghadapi Bencana oleh Bahagian Keselamatan Negara, Jabatan Perdana
Menteri dan Buku Panduan yang diterbitkan oleh UNICEF ).
6.4.4 Sekolah hendaklah memastikan pihak berwajib
dihubungi.
6.4.5 Sekolah hendaklah memastikan bantuan diberikan
kepada warga sekolah yang tercedera dengan kadar segera.
6.4.6 Sekolah hendaklah melaporkan kejadian kepada PPD/JPN.
C. PENGURUSAN KESELAMATAN INFRASTRUKTUR SEKOLAH
ARAHAN KESELAMATAN MURID
1.0. Definisi
Infrastruktur
sekolah boleh menjadi ancaman keselamatan sekiranya tidak diurus dengan baik.
Pengurusan aspek ini memerlukan pemantauan dan pemeriksaan rapi secara
berterusan agar kawasan sekolah menjadi tempat yang selamat dengan suasana
persekitaran yang kondusif untuk menjamin keselamatan warganya. Aspek ini
termasuklah pemantauan dan penyelenggaraan fizikal bangunan sekolah, pendawaian
dan peralatan elektrik, retikulasi air, paip-paip gas, perparitan dan sistem
pembentungan, lanskap sekolah, tandas, bilik darjah, bilik-bilik khas, asrama,
gelanggang permainan dan persekitaran dalam kawasan sekolah.
2.0. Matlamat
Memastikan
semua prasarana yang terdapat di sekolah selamat digunakan oleh warganya.
3.0 Objektif
3.1 Menjadikan
kawasan sekolah selamat untuk diduduki oleh semua warga sekolah.
3.2 Memastikan semua prasarana dan peralatan di sekolah berada dalam keadaan selamat untuk diguna.
4.0
Arahan
Keselamatan Fizikal Dan Bangunan Sekolah
4.1
Sekolah hendaklah membuat pemantauan secara berkala
fizikal sekolah termasuklah pendawaian/peralatan elektrik dan struktur bangunan mengikut piawaian JKR.
4.2
Sekolah hendaklah merekod segala tindakan pemantauan,
penyelenggaraan dan laporan termasuklah berkaitan struktur fizikal bangunan
sekolah, pendawaian dan peralatan elektrik, retikulasi air, paip-paip gas,
sistem pembentungan dan sistem perparitan.
4.3
Sekolah hendaklah mengenalpasti dan membuat laporan
tentang sebarang kerosakan termasuklah pada struktur fizikal bangunan sekolah,
pendawaian dan peralatan elektrik, retikulasi air, paip-paip gas, sistem
pembentungan dan sistem perparitan yang berlaku kepada PPD/JPN.
4.4
Sekolah hendaklah meletakkan tanda larangan di
tempat-tempat merbahaya dan tidak selamat.
4.5
Sekolah hendaklah memastikan kerja-kerja penyelenggaraan
mengikut spesifikasi yang telah ditetapkan.
4.6
Sekolah hendaklah memastikan arahan-arahan penggunaan
prasarana di sekolah dipatuhi oleh warga sekolah.
4.7
Sekolah hendaklah memastikan Pelan Laluan Kecemasan
dipamerkan di semua bilik dan tempat yang mudah dilihat.
4.8
Sekolah hendaklah memastikan sistem pencahayaan mencukupi
dalam kawasan sekolah.
5.0 Arahan
Keselamatan Berkaitan Penggunaan Tandas
5.1. Sekolah
hendaklah memastikan murid mematuhi arahan-arahan yang dipamerkan menerusi
papan tanda yang ada di tandas.
5.2. Sekolah
hendaklah memastikan murid tidak memasuki tandas jika terdapat orang luar yang
mencurigakan/ tidak dikenali di dalam atau di luar tandas.
5.3. Sekolah hendaklah
memastikan murid perempuan berteman, manakala murid lelaki berteman jika
situasi memerlukan ketika hendak ke tandas.
5.4 Semua murid
hendaklah diperingatkan dari semasa ke semasa tentang sebarang peraturan dan
kebersihan penggunaan tandas di sekolah.
6.0. Arahan Keselamatan
Penggunaan Kantin
6.1. Sekolah
hendaklah memastikan murid tidak berada di kantin semasa sesi pengajaran dan
pembelajaran sedang berlangsung.
6.2
Sekolah hendaklah memastikan murid mematuhi arahan-arahan
yang telah ditetapkan oleh pihak sekolah
semasa berada di kantin.
6.3
Sekolah hendaklah menjadualkan guru dan pengawas bertugas
ketika waktu rehat di kantin.
7.0. Arahan Keselamatan Penggunaan Makmal, Bengkel, Padang, Setor
Sukan Dan Gelanggang
7.1 Sekolah
hendaklah memastikan murid mematuhi arahan-arahan keluar masuk serta penggunaan
makmal, bengkel, padang, setor sukan dan
gelanggang sebagaimana yang telah
ditetapkan.
7.2. Sekolah
hendaklah memastikan murid mematuhi arahan-arahan cara menggunakan perkakasan/peralatan/bahan
kimia di makmal dan bengkel.
7.3. Sekolah
hendaklah memastikan guru sentiasa berada bersama murid semasa mereka berada di
makmal/bengkel/padang/setor sukan serta
gelanggang permainan.
7.4. Sekolah
hendaklah memastikan murid menggunakan pakaian yang sesuai semasa menjalankan
aktiviti di makmal / bengkel/ padang serta
gelanggang.
7.5. Sekolah
hendaklah memastikan sekiranya berlaku kecemasan / kecederaan – perlu
memaklumkan segera kepada PPD/JPN.
8.0. Arahan
Keselamatan Penggunaan Gymnisium/Kolam Renang
8.1. Sekolah
hendaklah memastikan murid mematuhi arahan-arahan keluar masuk serta
penggunaan gymnisium dan kolam renang sebagaimana yang telah ditetapkan.
8.2. Sekolah
hendaklah memastikan murid mematuhi arahan-arahan cara menggunakan
perkakasan/peralatan di gymnisium dan kolam renang.
8.3. Sekolah
hendaklah memastikan guru sentiasa berada bersama murid semasa mereka menjalani
latihan di gymnisium dan kolam renang.
8.4. Sekolah
hendaklah memastikan murid menggunakan pakaian yang sesuai semasa menjalankan
aktiviti di gymnisium dan kolam renang.
8.5. Sekolah
hendaklah mengambil tindakan segera sekiranya berlaku kecemasan dan kecederaan.
8.6. Sekolah
hendaklah menyediakan laporan lengkap sebarang kes kecederaan kepada pihak PPD/JPN.
8.7. Sekolah hendaklah
meletakkan notis arahan bahawa kawasan gymnisium dan kolam renang sebagai
kawasan larangan jika aktiviti yang
dijalankan tanpa guru atau jurulatih
bertauliah khususnya aktiviti di luar jadual yang ditetapkan.
D.
PENGURUSAN
KESELAMATAN DALAM MENANGANI GEJALA SOSIAL
ARAHAN KESELAMATAN MURID
1.0. Definisi.
Gejala sosial dalam konteks sekolah
bermaksud tanda-tanda akan terjadinya sesuatu keburukan segala yang berkaitan
tatakelakuan di kalangan murid. Kementerian
Pelajaran amat prihatin dengan gejala ini. Di antara isu gejala sosial dalam
kalangan murid termasuklah buli dan pelacoan, keharmonian kaum, gangguan
seksual dan gangguan emosi .
2.0. Matlamat.
Sekolah dapat menangani dan
mengurangkan kes-kes gejala sosial serta dapat mendidik tingkahlaku yang baik
dalam kalangan warga sekolah.
3.0. Objektif.
3.1
Memastikan sekolah membuat tindakan yang betul dan tepat
dalam menangani kes gejala sosial.
3.2
Meningkatkan pengetahuan dan kemahiran guru dalam
menangani kes gejala sosial yang berlaku dalam kalangan warga sekolah.
3.3
Murid dapat menyalurkan maklumat mengikut saluran yang
betul.
3.4
Mendidik murid agar menghormati hak orang lain.
3.5
Memastikan semua tindakan mengikut prinsip keadilan.
4.0
Arahan
Keselamatan Menangani Gejala Sosial.
4.1
Sekolah hendaklah sentiasa memberi peringatan dan
maklumat berkaitan perlakuan gejala sosial dalam kalangan murid serta tindakan
yang dikenakan kepada pihak terlibat.
4.2
Sekolah hendaklah sentiasa menasihatkan semua murid agar sentiasa
bergerak dalam kumpulan di mana-mana lokasi di dalam dan di luar sekolah.
4.3
Sekolah hendaklah memastikan tiada unsur-unsur buli dan
gengsterisme berlaku dalam kalangan murid.
4.4
Sekolah hendaklah memastikan setiap lokasi di sekolah
berada dalam kawalan dan tidak menjadi tempat berpontensi berlakunya gejala
sosial.
4.5
Sekolah hendaklah memastikan warganya sentiasa peka dan prihatin
terhadap perlakuan gejala sosial dalam kalangan murid.
4.6
Sekolah hendaklah mengenal pasti bentuk gangguan emosi
yang dihadapi murid berkenaan dan memberikan segala khidmat bantuan yang diperlukan.
4.7
Sekolah hendaklah memastikan murid yang berisiko dikenal
pasti untuk diambil tindakan.
4.8
Sekolah hendaklah memastikan setiap warganya diberi ruang
dan peluang untuk membuat aduan dan mendapatkan pengadilan.
4.9
Sekolah hendaklah sentiasa peka dengan sebarang maklumat
gejala sosial yang melibatkan murid.
4.10
Sekolah hendaklah menyediakan peti aduan
di sekolah.
4.11
Sekolah hendaklah menjalankan program pencegahan gejala
sosial kepada murid.
4.12
Sekolah hendaklah menjalankan program intervensi dan
pemulihan kepada murid-murid yang terlibat.
4.13
Sekolah hendaklah menjalankan pemantauan secara berkala
terhadap perlakuan gejala sosial dalam kalangan murid.
4.14
Sekolah hendaklah merekodkan salahlaku murid secara
sistematik menerusi Sistem Salahlaku Disiplin Murid ( SSDM atau e-Disiplin ).
5.0
Arahan
Keselamatan Keharmonian Kaum Di Sekolah
5.1
Sekolah hendaklah memastikan tidak wujud unsur-unsur yang
boleh menimbulkan rasa salah faham antara kaum dalam kalangan murid dan warga
sekolah.
5.2
Sekolah hendaklah mengadakan program kefahaman silang
budaya dalam kalangan murid dan warga sekolah ( Program RIMUP).
5.3
Sekolah hendaklah sentiasa mengkaji dan menilai
program-program yang berbentuk perpaduan kaum dan membuat penambahbaikan dari semasa
ke semasa.
5.4
Sekolah hendaklah membuat tindakan serta merta dalam
menyelesaikan perselisihan antara kaum dalam kalangan murid dan warga sekolah.
5.5
Sekolah hendaklah memastikan program-program dan aktiviti
yang dilaksana di sekolah mematuhi garis panduan dan prinsip-prinsip integrasi dan perpaduan nasional.
5.6
Sebarang pertikaian atau permasalahan yang boleh
mencetuskan hubungan antara kaum dalam kalangan warga sekolah perlu ditangani
secara bijaksana, adil dan profesional serta boleh melibatkan pihak-pihak
berkuasa yang berkaitan termasuk PIBG.
E.
PENGURUSAN
KESELAMATAN DALAM MENGHADAPI RISIKO
ARAHAN KESELAMATAN MURID
1.0. Definisi
Risiko
didefinisikan sebagai sesuatu kemungkinan atau bahaya yang akan berlaku dan menyebabkan kerugian atau mendatangkan kesan yang kurang
menyenangkan. Risiko dalam arahan ini bermaksud apa-apa sahaja keadaan dan
situasi di luar kawasan sekolah yang boleh mendatangkan bahaya, ancaman,
kecederaan dan kehilangan nyawa. Pengurusan ancaman risiko yang bersistematik
dan mantap dapat membantu pihak sekolah mengambil tindakan bagi mengelakkan
kerugian atau kesan yang kurang
menyenangkan. Kawasan, keadaan atau situasi berisiko dalam arahan ini
termasuklah kawasan sungai, laut, air terjun,
longkang besar, lombong, tasik, paya,
kolam kumbahan, kolam, jalan raya, lebuh raya, landasan keretapi, pencawang
elektrik, tanah runtuh, tanah mendap, jalan denai, belukar, semak samun, titi gantung, jambatan
usang, bangunan terbiar, rumah kosong, bangunan terbengkalai dan kawasan
dalam pembinaan.
2.0. Matlamat
Semua warga sekolah
sentiasa bersedia menghadapi sebarang kemungkinan semasa berada di dalam dan luar
kawasan sekolah.
1.0
Objektif
1.1
Mendidik
murid memahami dan
sentiasa bersedia untuk
bertindak
sebelum dan semasa menghadapi sebarang
ancaman dan risiko.
1.2
Melahirkan murid berkeperibadian unggul menerusi
pemupukan pengetahuan, sikap dan amalan yang berkekalan dalam aspek keselamatan.
1.3
Mewujudkan persekitaran sekolah yang selamat khususnya
dalam lingkungan perjalanan murid ke sekolah.
1.4
Meningkatkan kerjasama dan penglibatan semua pihak dalam
program keselamatan sekolah.
4.0.
Arahan
Keselamatan Menghadapi Risiko Kemalangan dan Ancaman Keselamatan
4.1.
Sekolah hendaklah mempunyai rekod data murid yang melalui
kawasan berisiko.
4.2.
Sekolah hendaklah memastikan murid diberi maklumat
tentang risiko yang bakal dihadapi semasa melalui kawasan berkenaan.
4.3.
Sekolah hendaklah memastikan semua murid dimaklumkan
dengan langkah keselamatan yang perlu dipatuhi ketika melalui kawasan
berkenaan.
4.4.
Sekolah hendaklah memastikan murid dibekalkan dengan
nombor talian kecemasan ( 999 ) jika ada murid yang mengalami risiko berkenaan.
4.5.
Sekolah hendaklah melaporkan sebarang kejadian yang tidak
diingini di kawasan berisiko kepada pihak berkenaan dengan segera.
4.6.
Sekolah hendaklah memastikan pelan kawasan berisiko
dipamerkan di kawasan sekolah.
4.7.
Sekolah hendaklah sentiasa menasihatkan murid sentiasa
berjalan dalam kumpulan sekurang-kurangnya tiga orang.
4.8.
Sekolah hendaklah sentiasa menasihatkan murid berwaspada atau
mengelakkan diri daripada orang yang tidak dikenali.
4.9.
Sekolah hendaklah sentiasa menasihatkan murid agar
mengelakkan diri daripada aktiviti yang tidak sihat ( lepak, pergaduhan dan
sebagainya).
4.10. Sekolah
hendaklah menyediakan panduan tindakan untuk warga sekolah dan ibu bapa ketika
menghadapi ancaman/kecemasan.
PENUTUP
Sesungguhnya
menjadi harapan Kementerian Pelajaran Malaysia agar semua pihak khususnya warga sekolah menyambut baik arahan
serta tatacara keselamatan sekolah ini dilaksanakan di semua sekolah agar
institusi pendidikan di negara ini dapat berfungsi sebagai tempat mendidik
serta menimba ilmu yang selamat dan kondusif. Dengan pelaksanaan arahan dan tatacara
keselamatan sekolah ini, ibu bapa serta masyarakat akan berasa lebih yakin
dengan sistem persekolahan di negara ini yang boleh memacu kecemerlangan
anak-anak mereka ke tahap kegemilangan.
PANDUAN PIAWAIAN KESELAMATAN SEKOLAH
PENARAFAN KENDIRI SEKOLAH
1.0 PENGENALAN
Program Sekolah
Selamat telah mula dilaksanakan bermula tahun 2002 bagi tujuan mewujudkan
pesekitaran sekolah yang selamat. Program ini telah dilaksanakan dalam bentuk
pertandingan dan mendapati tidak semua sekolah yang terlibat dalam pertandingan
tersebut. Seperti mana yang sedia kita maklum bahawa isu keselamatan merupakan
isu yang tidak boleh dikompromi kerana ia boleh mengancam nyawa serta harta
benda sekolah. Oleh itu semua sekolah perlu terlibat dalam usaha ini. Pihak
sekolah hendaklah memastikan semua warganya sentiasa sedar dan peka tentang
kemungkinan berlakunya sesuatu insiden ke atas diri mereka sama ada di dalam
atau di luar sekolah. Kementerian
Pelajaran berpendirian bahawa keselamatan dan kebajikan warganya hendaklah sentiasa diberi keutamaan dalam
setiap aktiviti, konsisten dan berterusan.
Bagi memastikan keselamatan
sekolah sentiasa berada pada tahap memuaskan serta terjamin, Kementerian Pelajaran
telah mengubal satu mekanisme penarafan keselamatan yang standard dinamakan Piawaian Keselamatan Sekolah (PKS) untuk diguna pakai di semua sekolah. Instrumen Piawaian
Keselamatan Sekolah akan digunakan oleh
Kementerian Pelajaran, Jabatan Pelajaran Negeri dan Pejabat Pelajaran Daerah
semasa menjalankan pemantauan dan penyeliaan keselamatan di sekolah. Pihak
sekolah juga dikehendaki menggunakan instrumen ini untuk melakukan penarafan
kendiri. Instrumen PKS adalah mekanisme yang bertujuan untuk membuat penilaian
dan piawaian tahap keselamatan sekolah. Instrumen ini mengandungi 70 item
daripada 5 aspek keselamatan yang hendak dinilai. Setiap item perlu diberi skor
yang telah ditetapkan dan skor yang dipilih hendaklah berasaskan kepada data
dan maklumat yang betul dan tepat.
2.0
RASIONAL
2.1
Warga
sekolah dewasa ini terdedah dengan isu-isu dan ancaman keselamatan dari aspek
semasa pelaksanaan aktiviti murid, infrastruktur sekolah, sosialisasi warganya,
ancaman semasa krisis dan bencana serta risiko
yang mungkin dihadapi. Justeru itu, arahan-arahan keselamatan perlu diwujudkan
supaya amalan menjaga keselamatan dijadikan sebagai budaya dalam kehidupan
seharian.
2.2
Keselamatan
dan kebajikan warga sekolah perlu diberi keutamaan dalam sebarang perancangan
dan pelaksanaan aktiviti serta tidak boleh dikompromi. Oleh itu, warga sekolah
perlu diberi pemahaman tentang kepentingan keselamatan dan penyediaan strategi
atau langkah-langkah tertentu untuk mengawasi keselamatan mereka.
2.3
Semua
sekolah perlu membuat penarafan kendiri dengan menggunakan Instrumen Piawaian
Keselamatan Sekolah bagi mengukur dan
menilai tahap keselamatan sekolah masing-masing.
3.0
MATLAMAT
Semua
warga sekolah dapat membudayakan amalan keselamatan sama ada di sekolah atau
semasa di luar sekolah.
4.0
OBJEKTIF
4.1
Semua warga sekolah sentiasa sedar dan peka terhadap kemungkinan yang boleh menyebabkan berlakunya kejadian
yang tidak diingini ke atas diri mereka.
4.2
Sekolah dapat mengambil langkah proaktif dalam usaha menjamin
keselamatan warganya dan dapat merancang strategi untuk mengatasi sesuatu ancaman
keselamatan atau bahaya.
4.3
Agar sekolah dapat merancang dan melaksanakan
arahan-arahan dan menguatkuasakan peraturan-peraturan seterusnya dapat
membudayakan amalan keselamatan.
5.0
PELAKSANAAN
5.1 INSTRUMEN PIAWAIAN KESELAMATAN SEKOLAH
5.1.1 Instrumen ini terdiri daripada lima aspek yang dinilai.
a. Pengurusan Keselamatan Aktiviti Murid
b. Pengurusan Keselamatan Infrastruktur
Sekolah
c. Pengurusan Keselamatan Dalam Menangani
Gejala Sosial
d. Penurusan Keselamatan Dalam Menghadapi Krisis
dan
Bencana
e.
Pengurusan Keselamatan Dalam Menghadapi Risiko Ancaman
5.1.2 Setiap
aspek diperlihatkan melalui satu senarai item.
5.1.3 Format Instrumen
Piawaian Keselamatan Sekolah mengandungi empat lajur bagi setiap aspek seperti
ditunjukkan dalam Jadual 1.
a. Lajur pertama : No.
Aspek
b. Lajur kedua :
Aspek yang dinilai
c. Lajur ketiga
: Item bagi aspek yang dinilai
d. Lajur
keempat : Skor
sekolah yang mengandungi
sub
lajur ( 0, 1, 2 )
Jadual
1
Bil
|
Aspek
|
Item
|
Skor
Sekolah
|
|||
0
|
1
|
2
|
TB
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
5.1.4 Penentuan
Skor Item
a. Penentuan
skor bagi setiap item dibuat dengan menandakan ( / )
pada lajur berkenaan.
b.
Penentuan skor
item dibuat
berdasarkan pertimbangan
profesional. Panduan penentuan skor seperti
dalam Jadual 2.
Jadual 2 : Panduan Penentuan Skor
Skor
|
Deskripsi (
Tahap Pelaksanaan )
|
0
|
Tiada ( 0 % )
|
1
|
Sebahagian kecil arahan-arahan
keselamatan dapat dilaksanakan (
1% - 50% )
|
2
|
Sebahagian besar arahan-arahan
keselamatan dapat dilaksanakan ( 51 %
- 100 % )
|
c. Bagi
pengiraan skor aspek Pengurusan Aktiviti Murid yang bertanda *
i.
Arahan Keselamatan murid Dari Aspek Pergi dan Balik
Sekolah (item iii, iv, vi, viii)
ii.
Arahan Keselamatan Murid Semasa Aktiviti Lawatan Dan
Perkhemahan (item vii)
iii.
Arahan Keselamatan Murid Di Asrama (item i – viii)
Hendaklah mengambil kira perkara berikut :-
·
Wajaran bagi aspek berkenaan ialah 50 %
·
Penentuan skor tidak dibuat bagi item yang tidak
berkenaan dan tandakan Tidak Berkenaan (TB) pada lajur terlibat.
·
Contoh Pengiraan :
Bagi Aspek 1 (Pengurusan Keselamatan Aktiviti Murid) untuk mendapat Jumlah
Skor, hanya item yang berkaitan sahaja
dikira dan didarabkan dengan dua, manakala item yang ditanda TB tidak diambil
kira.
Formula Pengiraannya:
SKOR DIPEROLEHI X WAJARAN
= PERATUS PENCAPAIAN
JUMLAH SKOR
(jumlah
item berkenaan x 2)
5.1.5 Rumusan
Skor
Kesemua skor yang diperolehi bagi setiap item dirumuskan dalam Jadual
Rumusan Skor Piawaian Sekolah Selamat seperti di Jadual 3.
Jadual 3 : RUMUSAN SKOR PIAWAIAN SEKOLAH SELAMAT
|
||||||||
|
|
|
|
|
|
|||
BIL.
|
ASPEK
|
WAJARAN
|
SKOR PENUH
|
SKOR DIPEROLEHI
|
PERATUS PENCAPAIAN
|
|||
1
|
Pengurusan Keselamatan Aktiviti Murid
|
50%
|
Jumlah item
berkaitan x 2
|
0
|
0.00
|
|||
2
|
Pengurusan
Keselamatan Infrastruktur Sekolah
|
20%
|
28
|
0
|
0.00
|
|||
3
|
Pengurusan Keselamatan Dalam Menangani Gejala Sosial
|
10%
|
14
|
0
|
0.00
|
|||
4
|
Penurusan Keselamatan Dalam Menghadapi Krisis dan
Bencana
|
10%
|
14
|
0
|
0.00
|
|||
5
|
Pengurusan Keselamatan Dalam Menghadapi Risiko Ancaman
|
10%
|
14
|
0
|
0.00
|
|||
JUMLAH
|
100%
|
140
|
0
|
0.00
|
||||
CARA
PENGIRAAN;
|
|
|
|
|
||||
PERATUS
PENCAPAIAN = SKOR DIPEROLEHI X
WAJARAN
|
|
|||||||
JUMLAH SKOR
|
|
|
||||||
|
|
|
||||||
BIL.
|
ASPEK
|
PERATUS PENCAPAIAN
|
||||||
1
|
Pengurusan Keselamatan Aktiviti Murid
|
SKOR
DIPEROLEHI X 50 =
PERATUS PENCAPAIAN
# JUMLAH SKOR
|
||||||
2
|
Pengurusan
Keselamatan Infrastruktur Sekolah
|
SKOR
DIPEROLEHI X 20 =
PERATUS PENCAPAIAN
28
|
||||||
3
|
Pengurusan Keselamatan Dalam Menangani Gejala Sosial
|
SKOR
DIPEROLEHI X 10 =
PERATUS PENCAPAIAN
14
|
||||||
4
|
Penurusan Keselamatan Dalam Menghadapi Krisis dan Bencana
|
SKOR
DIPEROLEHI X 10 =
PERATUS PENCAPAIAN
14
|
||||||
5
|
Pengurusan Keselamatan Dalam Menghadapi Risiko Ancaman
|
SKOR
DIPEROLEHI X 10 =
PERATUS PENCAPAIAN
14
|
||||||
JUMLAH % PENCAPAIAN
|
|
|||||||
#
Jumlah item berkenaan x 2.
5.1.6 Piawaian
Sekolah
Penarafan Piawaian Keselamatan Sekolah dibuat berdasarkan Peratus
Pencapaian seperti di Jadual 4.
Jadual 4 :
PENARAFAN PIAWAIAN SEKOLAH
BIL
|
PERATUS
PENCAPAIAN
|
PIAWAIAN
SEKOLAH
|
1
|
80 -100
|
SEKOLAH SELAMAT
|
2
|
50 - 79
|
MEMERLUKAN
PENINGKATAN TAHAP KESELAMATAN SEKOLAH
|
3
|
0 - 49
|
PERHATIAN
KHUSUS TERHADAP KESELAMATAN SEKOLAH
|
No comments:
Post a Comment