Semua Guru/Staf
SMK Seksyen 7 Shah Alam
DAFTAR KEHADIRAN
STAF MENGGUNAKAN KAD IMBASAN ELEKTRONIK
Kehadiran semua staf sekolah
(pentadbir/guru/staf sokongan/pekerja swasta) diurus menggunakan sistem kad
imbasan elektronik. Sistem berunsur ICT ini digunakan bagi menggantikan sistem
lama iaitu buku daftar kehadiran guru/staf.
Guru/staf
dibekalkan dengan sekeping kad imbasan yang dilengkapi dengan label identiti
diri tuan/puan.Pendaftaran dan pemakaian kad tersebut adalah secara individu,
tidak boleh dipindah milik atau diwakilkan.
Guru dan staf
diminta mendaftar untuk masuk dan keluar pada setiap hari bekerja (tugas rasmi)
dengan menyentuhkan kad imbasan elektronik tuan/puan pada alat pengimbas yang ditempatkan
di pejabat sekolah. Sila
pastikan imbasan kad tuan/puan lakukan diterima alat pengimbas setiap kali
tuan/puan mengimbas kad.
Sekiranya alat pengimbas tidak aktif
disebabkan ketiadaan bekalan elektrik atau kerosakan, tuan/puan diminta
mendaftar kehadiran secara manual di dalam buku daftar kehadiran yang
disediakan dikaunter pejabat mengikut masa sebenar tuan/puan masuk/keluar.
Sekiranya ketidakaktifan alat pengimbas hanya berlaku sebahagian daripada satu
hari bekerja, tuan/puan tetap dikehendaki mengimbas kad tuan/puan setelah alat
pengimbas diaktifkan semula. Dalam kes sebegini, kedua-dua daftar masuk/keluar
secara manual atau elektronik akan diambil kira.
Kehadiran
tuan/puan untuk tugas luar yang diarahkan oleh pihak Pengetua perlu dicatatkan
didalam buku daftar kehadiran mengikut tarikh berkenaan sebagai rekod
menghadiri tugas rasmi. Sekiranya tugas luar tersebut hanya sebahagian daripada
tugas bagi satu hari bekerja, tuan/puan dikehendaki mendaftar masuk/keluar
dengan menggunakan kad disamping mencatat dalam buku daftar kehadiran
menerangkan waktu tugas luar tersebut.
Data waktu
masuk/keluar tuan/puan akan terdaftar secara elektronik di dalam komputer yang
terdapat dipejabat Pengetua. Catatan waktu yang didaftar adalah seperti yang
terpapar pada alat pengimbas ketika tuan/puan mengimbas kad dengan cara yang
betul. Ukuran waktu yang diguna pakai adalah mengikut jam pada alat pengimbas.
Semua
staf/pekerja bertanggungjawab sepenuhnya ke atas pendaftaran kehadiran
masing-masing. Sebarang kegagalan penggunaan kad imbasan seperti tidak
mendaftar masuk/keluar dengan betul, lewat masuk, pulang awal, tidak membawa
kad, kad hilang dan sebagainya boleh menyebabkan tuan/puan diambil tindakan
oleh pihak pentadbir dan akan memberi kesan terhadap perkhidmatan tuan/puan.
Bagi kes staf/pekerja yang kehilangan kad, penggantian kad
perlu dilakukan dalam tempoh tidak lebih daripada tiga hari bekerja sahaja.
Melainkan jika tuan/puan terlibat dengan tugas luar bagi tempoh yang lama,
segala pendaftaran masuk/keluar yang tidak terpapar pada komputer pengesan
melebihi tempoh tersebut adalah dikira tidak hadir bertugas.
Semoga makluman ini dapat menjadi panduan yang jelas tentang
penggunaan sistem kad imbasan elektronik dan penguatkuasaan waktu bekerja di
sekolah ini. Semua pihak diharap dapat mengambil perhatian yang sewajarnya
terhadap perkara-perkara yang dinyatakan di dalam makluman ini.
Pengetua,
SM Seksyen 7,
Shah Alam
No comments:
Post a Comment