Monday 31 December 2012

RANCANGAN MENCANTIKKAN SEKOLAH


SMK SEKSYEN 4 KOTA DAMANSARA
            47810 PETALING JAYA
            SELANGOR DARUL EHSAN
            TEL  :  03-61402997             FAKS         :         03-61402721
________________________________________________________________________                                                                          Rujukan  : SMKS4KD(2)06/04/001 Bil(32)
                                       Tarikh     : 5 Januari 2009

Tuan,

SURAT PEKELILING IKHTISAS BIL.5/1985

Rancangan Mencantik dan Mengindahkan Sekolah dan Kawasannya (Landscaping)

Tujuan surat pekeliling ini ialah untuk mengingatkan pihak sekolah bahawa kekemasan, kebersihan, kecantikan dan keindahan sekolah serta kawasannya adalah perlu dititikberatkan setiap masa.Tindakan yang positif hendaklah diambil oleh pihak sekolah bagi menentukan sekolah dan kawasannya sentiasa dalam keadaan kemas, cantik dan indah termasuk juga waktu cuti sekolah.

2.         Rancangan mencantik dan mengindahkan sekolah dan kawasannya, secara tidak langsung membolehkan pelajar-pelajar memperolehi sumber udara yang bersih serta dapat mempertingkatkan kesihatan diri mereka, di samping dapat menikmati keindahan persekitarannya. Apabila sekolah dan kawasannya berada dalam keadaan kemas, bersih, cantik dan menggembirakan pelajar-pelajar. Di samping itu, pelajar-pelajar boleh disemaikan dengan nilai keindahan dan kebersihan sekitar dan menjadikannya sebagai cara hidup yang berterusan.

3.         Pencapaian dalam bidang pelajaran pelajar-pelajar juga boleh berkembang ke tahap yang lebih baik dan berkesan, sekiranya sekolah dan kawasannya menyediakan sumber yang terdiri daripada pelbagai jenis tumbuh-tumbuhan dan sebagainya. Pelbagai aktiviti pengukuhan dan pengkayaan akademik boleh dijalanka, misalnya membuat penyelidikan dan kerja-kerja projek yang berkaitan pelajaran sains seperti botani, ekologi dan biologi yang seterusnya boleh dilibatkan dengan kerja-kerja projek dalam pelajaran-pelajaran kemanusiaan seperti lukisan, bahasa dan kesusasteraan. Dengan cara ini, minat pelajar-pelajar terhadap pelajaran dapat dipertingkatkan dan seterusnya mereka akan dapat belajar dengan lebih aktif dan kreatif. Di samping itu, penyemaian nilai-nilai disiplin yang baik dapat dilakukan seperti rajin, bertanggungjawab, bekerjasama, berdikari dan yakin kepada diri sendiri.              

4.         Untuk tujuan ini, pihak sekolah boleh mengenalpasti dan mengadakan pelbagai usaha mencantik dan mengindahkan sekolah dan kawasannya seperti :

4.1              Menanam pokok-pokok bunga dan pokok-pokok yang rendah
4.2              Membina taman sains, taman batu (rock garden), taman botani dan kolam ikan.
4.3              Mengadakan kawasan ’camping’ kawasan permainan untuk kanak-kanak
4.4              Melukis mural di dinding-dinding bangunan dan arca di tempat-tempat tertentu.
4.5              Menghias kawasan seperti di tepi jalan masuk ke sekolah dan di bilik/ruang tertentu.
4.6              Menyediakan bangku-bangku rehat seperti di kawasan-kawasan / di taman-taman berkenaan.
4.7              Memelihara keadaan dinding bangunan dan pagar sekolah.
4.8              Dan lain-lain.   

5.         Bagi sekolah-sekolah yang sedia mempunyai pandangan darat asal (natural landscape) seperti pokok-pokok yang rendang, anak sungai dan lereng-lereng bukit, keadaan asal ini hendaklah dipelihara. Bagi sekolah-sekolah yang hendak dibina, keadaan yang sama juga hendaklah dijalankan.

6.         Dalam usaha untuk mencantik dan mengindahkan sekolah dan kawasannya, semangat kekitaan dan bergotong-royong di kalangan masyarakat sekolah dan luar sekolah, terdiri dari pelajar-pelajar, guru-guru, kakitangan-kakitangan sekolah, PIBG, dan lain-lain agensi atau badan/persatuan sukarela, boleh disemaikan melalui rancangan pendidikan ini. Penglibatan pelajar-pelajar dalam rancangan ini juga boleh memberi peluang kepada mereka menyumbangkan sesuatu yang membanggakan tehadap sekolah. Usaha-usaha pengawasan dan penjagaan kecantikan dan keindahan sekolah serta kawasannya hendaklah dilakukan secara berterusan dan sekitarnya pelajar-pelajar dilibatkan, maka ia hendaklah berupa rancangan pembelajaran dan pendidikan.

Sekian, terima kasih.

”BERKHIDMAT UNTUK NEGARA”

Saya yang menurut perintah,


......................................................
(SALEHAH BT MOHD AMIN)
Pengetua
SMK Seksyen 4 Kota Damansara

No comments:

Post a Comment