ISU PENGAJARAN DAN
PEMBELAJARAN
Fungsi dan Keberkesanan Panitia Mata Pelajaran
Penyeliaan Pengajaran-Pembelajaran
Di Dalam Kelas Oleh Pengetua/Guru Besar Sekolah
Penyediaan Rancangan Harian
Penyediaan Rancangan Tahunan
Penyediaan Rekod Pengajaran dan Pembelajaran
Panitia Mata Pelajaran
Surat Pekeliling
Ikhtisas Bil. 4/1986
Panitia Mata Pelajaran
Panitia Mata Pelajaran
Dalam menjalankan kerja-kerja penyeliaan sekolah-sekolah oleh Jemaah
Nazir Sekolah, Jabatan Pelajaran Negeri dan Pejabat Pendidikan Daerah, salah
satu perkara yang hendak diselia adalah tentang kewujudan dan keberkesanan
panitia mata pelajaran di sekolah-sekolah. Adalah didapati bahawa ada
sekolah-sekolah yang telah menubuhkan panitia mata pelajaran dan dapat
berfungsi dengan baik dan ada pula sebaliknya. Walau bagaimanapun, sama ada
panitia mata pelajaran itu berfungsi atau tidak, Kementerian Pelajaran
difahamkan bahawa pihak-pihak yang telah membuat penyeliaan ini telah ditanya
oleh pihak sekolah, atas dasar atau arahan manakah, panitia mata pelajaran
ini perlu ditubuhkan.
2. Oleh yang demikian, surat
pekeliling ini dikeluarkan dengan tujuan untuk memberitahu pihak sekolah
tentang perlunya penubuhan panitia mata pelajaran, supaya dengan ini,
perhubungan dua hala di antara pihak sekolah dengan pihak-pihak yang membuat
penyeliaan dapat diadakan dengan lebih berkesan lagi.
3. Berikut adalah panduan
mengenai panitia mata pelajaran dan pihak sekolah adalah dikehendaki menubuh
atau memperkemaskan panitia mata pelajaran supaya keberkesanan
pengajaran-pengajaran di sekolah dapat ditingkatkan
3.1 Latarbelakang
Kebanyakan para pelajar dalam pembelajaran dan motivasi serta minat mereka terhadap sesuatu mata pelajaran yang dipelajari mempunyai hubungan rapat
dengan kebolehan dan kekesanan guru yang
mengajar. Guru tidak ragu-ragu lagi
mempunyai peranan yang penting dalam menentukan
sama ada matlamat
pencapaian akademik para pelajar di sekolah tercapai
atau tidak.
Menyedari hakikat ini, maka adalah wajar bagi guru yang terlibat atau
mengajar
sesuatu mata pelajaran yang sama, menggembelingkan tenaga mereka dan menyelaraskan aktiviti-aktiviti dan / atau tugas-tugas mengajar sebagai pendidik. Mereka juga harus mempunyai semangat bekerjasama, saling membantu dan berkongsi fikiran, pengalaman serta kepakaran untuk memperbaiki lagi kecekepan dan kekesanan mereka. Dengan demikian, guru yang mengajar sesuatu mata pelajaran berpeluang untuk bekerjasama dan menyelaraskan usaha mereka dengan lebih terkelola dan bersepadu. Dengan wujudnya badan ikhtisas seumpama ini, guru yang menganggotainya juga berpeluang untuk mencari penyelesaian kepada masalah-masalah bukan sahaja dalam bidang pengajaran, bahkan juga masalah yang berhubung dengan motivasi, sikap dan tabiat belajar pelajar.
3.2 Struktur dan
Organisasi
3.2.1 Panitia mata pelajaran adalah sebuah badan ikhtisas yang dianggotai oleh semua guru yang mengajar mata pelajaran yang sama di sesebuah sekolah. (Sekolah-sekolah kecil yang bilangan gurunya sedikit adalah difikirkan tidak perlu menubuh pelbagai panitia mata pelajaran.)
3.2.3 Badan ini hendaklah dipimpin dan dikendalikan oleh seorang guru kanan
yang
dilantik sebagai Ketua Panitia oleh Guru Besar atau Pengetua Sekolah
3.2.3 Semua ketua panitia mata pelajaran adalah secara otomatis menjadi ahli
Jawatankuasa Kurikulum Sekolah. Mereka ini mewakili panitia mata pelajaran masing-masing di dalam jawatankuasa tersebut dan menjadi penghubung di antara ahli panitia dengan Guru Besar atau Pengetua Sekolah.
3.2.4 Keputusan-keputusan yang diambil oleh tiap-tiap panitia di dalam
perjumpaan-perjumpaan berhubung dengan isu-isu atau masalah-masalah kurikulum dan pengajaran perlu dibawa oleh ketua panitia kepada Guru Besar atau Pengetua atau Penolong Kanannya, sama ada untuk untuk mendapat penyelesaian atau untuk makluman
3.2.5 Di sekolah-sekolah di mana Jawatankuasa Kurikulum Sekolah belum
ditubuhkan, ketua panitia masih memainkan peranan penting untuk berhubung
dengan Guru Besar atau
Pengetua bagi membentangkan masalah-masalah atau isu-isu yang sedang dihadapi dan mengesyorkan
segala cadangan atau permintaan ahli-ahli
panitia berhubung dengan keperluan pengajaran dan pembelajaran.
3.3 Tujuan Panitia Mata
Pelajaran
Berikut adalah di antara beberapa tujuan yang dikenalpasti untuk panitia mata pelajaran:
3.3.1 Memperbaiki dan meningkatkan mutu dan kekesanan pengajaran dan
pembelajaran
3.3.2 Berikhtiar dan berusaha untuk mendapatkan strategi-strategi mengajar
yang
inovatif dan boleh mendorong serta menggerakkan kecenderungan para pelajar terhadap pembelajaran
3.3.3 Memperbaiki prestasi pelajar di dalam peperiksaan (berasaskan sekolah
dan
awam) dalam mata pelajaran berkenaan berpandukan atau berasaskan kepada prestasi / target yang ditunjukkan dalam rancangan akademik sekolah.
3.3.4 Mewujudkan semangat kerjasama di antara mata pelajaran dengan persatuan
kelab akademik
3.4 Peranan Panitia
Berikut adalah di antara perkara yang dianggap perlu dilaksanakan oleh panitia, sejajar dengan peranannya sebagai sebuah badan ikhtisas.
3.4.1 Memperolehi sukatan pelajaran yang terbaru atau kemaskini untuk
kegunaan
ahli-ahli panitia;
3.4.2 Menyediakan rancangan mengajar untuk ketiga-tiga penggal dalam
tahun
persekolahan. Rancangan mengajar ini diselaraskan di antara guru dalam sesuatu tingkatan/darjah dan juga di antara tingkatan/darjah di mana ada kaitan;
3.4.3 Memilih dan mencadangkan kepada pentadbir sekolah buku teks untuk
digunakan oleh pelajar berdasarkan kesesuaian buku itu dari segi kehendak sukatan pelajaran dan tahap kebolehan mereka.
3.4.4 Memilih dan mencadangkan buku rujukan atau bahan bacaan tambahan yang
sesuai dengan keperluan pembelajaran para pelajar dan kegunaan guru untuk dibekalkan di pusat sumber sekolah;
3.4.5 Menyelaraskan soalan-soalan ujian dan peperiksaan (berasaskan
sekolah ) yang disediakan bagi tiap-tiap tingkatan atau darjah dan jika
perlu, menubuhkan bank
soalan;
3.4.6 Mengkaji dan menganalisa keputusan peperiksaan pelajar dalam
tiap-tiap
peperiksaan sekolah (khususnya peperiksaan pertengahan dan akhir tahun) dan mengambil langkah-langkah untuk mengatasi kelemahan-kelemahan pengajaran dan pembelajaran;
3.4.7 Mengadakan mesyauarat panitia secara berkala sekurang-kurangnya
sekali
sepenggal dan mengadakan perjumpaan secara 'ad-hoc' bila dan jika perlu;
3.4.8 Mengatur perjumpaan atau mesyuarat dengan ahli-ahli panitia
(secara froamal
atau tidak formal) untuk memikir dan membincangkan masalah-masalah atau isu-isu yang berkaitan seperti masalah-masalah yang berhubung dengan kaedah mengajar serta mencari penyelesaian kepada masalah atau isu tersebut;
3.4.9 Bertukar-tukar pengalaman dan pengetahuan baru yang diperolehi
setelah
mengikuti kursus atau seminar dengan ahli-ahli lain;
3.4.10 Mewujudkan semangat saling bekerjasama dengan persatuan di sekolah dan
menjalin hubungan kerja yang boleh membantu bagi mencapai matlamat pengajaran dan pembelajaran;
3.4.11 Bekerjasama dan bertukar-tukar fikiran, pengalaman dan kepakaran
dengan
panitia-panitia di sekolah-sekolah berhampiran atau sekawasan;
3.4.12 Bekerjsama dengan lain-lain panitia dan membantunya dalam usaha ke
arah
memajukan pelajar yang lemah dalam mata-mata pelajaran tertentu;
3.4.13 Melantik seorang setiausaha dari kalangan ahli untuk menyediakan minit
mesyuarat dan mengedarkan minit itu kepada semua ahli panitia;
3.4.14 Menyelenggarakan fail-fail panitia dan semua minit atau laporan
mesyuarat, surat menyurat dan rekod-rekod yang berkenaan.
|
Penyeliaan Pengajaran
dan Pembelajaran
Di Dalam Kelas Oleh Pengetua/Guru Besar Sekolah
Di Dalam Kelas Oleh Pengetua/Guru Besar Sekolah
Surat Pekeliling
Ikhtisas Bil. 3/1987
Penyeliaan Pengajaran-Pembelajaran
Penyeliaan Pengajaran-Pembelajaran
Tugas dan fungsi Pengetua/Guru Besar sebagai pemimpin profesionalisme,
pengurus dan pentadbir hari ini adalah berbagai-bagai. Sebagai pemimpin
profesionalisme di sekolahnya, tanggungjawab utama seorang Pengetua/Guru
Besar ialah untuk memastikan kejayaan pelaksanaan kurikulum di sekolahnya.
Pelaksanaan kurikulum dijalankan melalui proses dan aktiviti
pengajaran-pembelajaran oleh guru-guru dan keberkesanan pelaksanaan kurikulum
di sekolah memerlukan penyeliaan rapi dan sistematis dari pihak Pengetua/Guru
Besar sekolah itu. Ini termasuklah penyeliaan pengajaran-pembelajaran
terhadap guru di dalam kelas yang sepatutnya menjadi perkara yang diutamakan
dalam senarai tugas dan tanggungjawab Pengetua/Guru Besar. Oleh itu dan
dengan tujuan mempertingkatkan keberkesanan proses pengajaran-pembelajaran di
sekolah, Pengetua/Guru Besar hendaklah diperingatkan bahawa penyeliaan
pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas adalah merupakan tugas yang amat
penting
2. Berikut adalah syor garis panduan bagi
melaksanakan tugas penyeliaan di dalam kelas:
2.1 Rasional
2.1.1
Pelaksanaan kurikulum adalah unsur TERAS fungsi institusi persekolahan.
Dengan itu perhatian
yang lebih hendaklah diberikan kepada penyeliaan pengajaran-pembelajaran.
2.1.2
Sebagai pemimpin profesionalisme di sekolah, Pengetua/Guru Besar adalah
pelaksana utama kurikulum di sekolahnya. Oleh itu tugas penyeliaan pengajaran-pembelajaran adalah merupakan tugas terpenting yang perlu dititikberatkan
2.1.3
Penyeliaan adalah satu aspek terpenting dalam pentadbiran, pengurusan dan
kepimpinan pendidikan. Oleh itu penyeliaan tidak boleh dipisahkan dari peranan Pengetua/Guru Besar sebagai pengurus, pentadbir dan pemimpin profesionalisme di sekolahnya.
2.2 Tujuan
2.2.1 Mempertingkatkan daya profesionalisme Pengetua/Guru besar dan guru-guru dalam melaksanakan kurikulum sekolah melalui proses pengajaran-pembelajaran sejajar dengan falsafah, matlamat dan objektif sistem pendidikan negara
2.2.2
Berkongsi pengetahuan dan pengalaman bagi meluaskan sumber maklumat
kepada Pengetua/Guru besar untuk memperbaiki proses pengajaran-pembelajaran di sekolahnya. Sumber maklumat ini juga boleh digunakan oleh Pengetua/Guru besar sebagai asas untuk menilai seseorang guru bagi tujuan tertentu.
2.2.3
Memupuk, memelihara dan memperkukuhkan hubungan profesionalisme dan
Interaksi yang positif antara Pengetua/Guru Besar dengan guru, guru dengan guru dan antara guru dan murid.
2.2.4
Membantu guru-guru menjalankan tugas harian dengan lebih berkesan dan
membentuk sikap guru ke arah yang lebih positif.
2.3. Bidang
2.3.1
Penyeliaan pengajaran-pembelajaran hendaklah ditumpukan kepada 2(dua)
bidang: a. bidang organisasi b. bidang pengajaran dan pembelajaran
Bidang Organisasi
Di antara ciri-ciri organisasi yang perlu diberi perhatian ialah : Iklim kelas Organisasi kelas Kawalan murid Komunikasi Motivasi Sikap murid Kebersihan dan perhiasan Penyeliaan gerakerja Penilaian prestasi Profil murid Panitia pelajaran Kesemua ciri ini adalah merupakan petunjuk yang boleh membantu keberkesanan pengajaran dan pembelajaran.
Bidang Pengajaran dan Pembelajaran
Di antara ciri-ciri yang perlu diperhatikan ialah: Rancangan pengajaran Objektif Isi kandungan Persediaan alat/bahan pengajaran dan penggunaannya Penyampaian isi pelajaran Teknik bersoaljawab Interaksi guru murid Penggunaan masa
2.4 Prinsip Perlaksanaan
2.4.1 Penyeliaan pengajaran-pembelajaran di kelas hendaklah dijalankan oleh Pengetua/Guru Besar ke atas semua guru
2.4.2 Rekod penyeliaan pengajaran-pembelajaran di kelas hendaklah dicatit
dengan
ringkas dan tepat
2.4.3 Penyeliaan pengajaran-pembelajaran hendaklah dirancang dengan seimbang
dari segi masa, mata pelajaran, tingkatan/tahun dan guru
2.4.4 Tugas penyeliaan ini boleh dijalankan dengan bantuan Penolong Kanan dan
Penyelia Petang. Walau bagaimanapun tanggung jawab sepenuhnya terletak di tangan Pengetua/Guru Besar
2.4.5 Penyeliaan pengajaran-pembelajaran di kelas hendaklah dijalankan secara
sistematis dan berlandaskan hubungan profesionalisme dengan guru-guru dan bukan untuk mencari kesalahan. Dalam usaha mempertingkatkan prestasi pengajaran-pembelajaran di kelas, Pengetua/Guru Besar perlu mendapat maklumat yang tertentu. Maklumat-maklumat itu dapat digunakan oleh Pengetua/Guru Besar sebagai asas perbincangan dengan guru-guru.
Surat Pekeliling ini adalah untuk
mengingatkan kembali mengenai mustahaknya tugas-tugas penyeliaan
pengajaran-pembelajaran sebagai salah satu tugas dan tanggungjawab.
|
Tarikh
Hari
Mata pelajaran
Tahun/tingkatan
Masa
Tajuk/bidang pembelajaran
Aktiviti pembelajaran
Format Rancangan Harian
(Satu muka surat boleh dibahagi dua,
jika ruang tidak mencukupi
|
Tarikh:
Hari:
|
Tarikh:
Hari:
|
Mata pelajaran:
Tahun/Tingkatan:
Masa:
Tajuk/Bidang pembelajaran:
Aktiviti Pembelajaran:
|
Mata pelajaran:
Tahun/Tingkatan:
Masa:
Tajuk/Bidang pembelajaran:
Aktiviti Pembelajaran:
|
Tajuk/bidang pembelajaran
Objektif/kemahiran
Hasil pembelajaran yang dihasratkan
Bilangan minggu
Dan catatan
Format Rancangan Tahunan
Mata Pelajaran:
|
Minggu
|
Tajuk/Bidang Pembelajaran
|
Objektif/Kemahiran
|
Hasil Pembelajaran Yang Dihasratkan
|
Catatan
|
|
|
|
|
|
Penyediaan Rekod
Pengajaran dan Pembelajaran
SURAT PEKELILING
IKHTISAS BIL 3/1999
Penyediaan Rekod Pengajaran dan Pembelajaran
Penyediaan Rekod Pengajaran dan Pembelajaran
Surat Pekeliling Ikhtisas ini dikeluarkan dengan tujuan memansuhkan
Surat Pekeliling Kementerian Pendidikan 256:" Buku Rekod Mengajar
Guru" bertarikh 1 Julai 1963.
2. Semenjak Surat Pekeliling
Kementerian Pendidikan 256 dikuatkuasakan, terdapat amalan di mana
maklumat-maklumat yang tidak berkaitan dengan pengajaran dan pembelajaran
telah dimasukkan ke dalam Buku Rekod Mengajar Guru diadakan.
3. Dengan surat Pekeliling
Ikhtisas ini, berkuatkuasa pada tarikh ia dikeluarkan, Rekod Pengajaran dan
Pembelajaran hendaklah mengandungi hanya dua unsur sahaja, iaitu (i)
Rancangan Pelajaran Tahunan, dan (ii) Rancangan Pelajaran Harian. Pengetua,
Guru Besar atau wakilnya hendaklah memastikan kedua-dua unsur tersebut dibuat
mengikut prinsip-prinsip perancangan yang mutakhir.
(i) RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN
Rancangan Pelajaran Tahunan mengandungi secara ringkas isi pengajaran dan pembelajaran berdasarkan sukatan pelajaran Kebangsaan yang dikeluarkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia
(ii) RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
Rancangan Pelajaran Harian merupakan terjemahan Rancangan Pelajaran Tahunan yang mengandungi sekurang-kurangnya maklumat seperti objektif, cara bagaimana hendak mencapai objektif dan kenyataan sejauh mana objektif itu tercapai.
4. Rekod Pengajaran dan
Pembelajaran bolehlah disediakan dalam apa jua bentuk yang munasabah dan
sesuai dengan teknologi semasa. Ia haruslah diurus dengan sempurna dan dapat
dikemukakan dengan serta merta apabila dikehendaki oleh pihak yang diberi
kuasa. Bahan-bahan lain yang berkaitan dengan penyediaan Rancangan Pelajaran
Tahunan dan Rancangan Pelajaran Harian juga perlu diurus dengan baik dan
dapat dikemukakan dengan serta merta apabial dikehendaki oleh pihak yang
diberi kuasa.
|
No comments:
Post a Comment