Monday 31 December 2012

SATU TERKINI



PENINGKATAN POTENSI DAN PRESTASI AKADEMIK
MELALUI PENILAIAN KENDALIAN SEKOLAH (PKS)-PRINSIP SATU




















PENINGKATAN POTENSI DAN PRESTASI AKADEMIK
MELALUI PENILAIAN KENDALIAN SEKOLAH (PKS)-KONSEP SATU


PENGENALAN

Sesuai dengan matlamat Falsafah Pendidikan Kebangsaan dalam melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketerampilan, berakhlak mulia, bertanggung jawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan Negara dan berteraskan perkhidmatan perguruan untuk berazam meninggikan mutu perkhidmatan, bekerja dengan penuh tanggung jawab ke arah memajukan pemikiran rakyat dan pembangunan Negara dan berpegang teguh pada ajaran agama serta cabaran wawasan 2020, Sekolah Menengah Kebangsaan Seksyen 7 perlu mengambil langkah untuk mewujudkan satu sistem khas yang berkaitan dengan peningkatan potensi individu pelajar dan peningkatan prestasi akademik melalui penilaian kendalian sekolah berkonsepkan SATU

Pengendalian program adalah di bawah jawatan kuasa Akademik seperti di bawah

            Penasihat                     :           Pengetua
            Pengerusi                     :           Penolong Kanan
            Pengerusi Bersama      :           Penolong Kanan HEM
                                                            Penolong Kanan Kokurikulum
                                                            Penolong Kanan Petang
            Naib Pengerusi            :           Guru Kanan Mata Pelajaran
            Setiausaha                   :           Setiausaha Akademik
            Ahli-ahli                      :           Ketua Panitia Mata Pelajaran
                                                            Setiausaha Peperiksaan
                                                            Setiausaha Pusat Sumber
                                                            Kaunselor
                                                            Penyelaras Tingkatan
                                                            Guru-guru Tingkatan

Pelaksanaan program              Semua Guru SMK Seksyen 7


TUJUAN

Kriteria utama program ini adalah untuk membolehkan semua murid berminat memperbaiki potensi dan prestasi pencapaian akademik mengikut kemampuan individu dan berkembang secara semula jadi mengikut perkembangan dan kematangan fizikal dan intelektual masing-masing. Guru akan berperanan menjadi pembimbing dan pendorong yang rapat dengan perkembangan setiap individu murid.









MATLAMAT

Matlamat utama program yang dirancang adalah untuk memenuhi hasrat misi, visi dan moto Sekolah Menengah Kebangsaan Seksyen 7, Shah Alam dan diharapkan guru-guru akan menjiwai hasrat dan cita-cita murni ini dalam membimbing anak didik masing-masing.


MISI

Sekolah Menengah Kebangsaan Seksyen 7 Ke arah Kecemerlangan
Berpaksikan Konsep 6M
        1.Memastikan      : Pencapaian Akademik Sentiasa Cemerlang
        2.Melahirkan       : Personaliti Unggul  
        3.Merangkul        : Anugerah Kebangsaan dan Antarabangsa
  4.Mewujudkan    : Jalinan dengan Institusi Pengajian Tin
  5.Menjalinkan     : Permuafakatan jitu dengan ibu bapa dan masyarakat serta  jaringan kukuh   
                                dengan sekolah tempatan dan antarabangsa                                                            
        6.Menjadi            : Penanda Aras kepada sekolah dalam dan luar negeri
         

VISI

Sekolah Menengah Kebangsaan Seksyen 7 Menjadi Sekolah Berprestasi Tinggi Tahun 2014


MOTO

ILMU, AMAL DAN IMAN:UNGGUL MEMBINA INSAN

RASIONAL

1.Pendekatan yang diaplikasikan dalam pembentukan program ini adalah berdasarkan keputusan kemasukan murid diperingkat UPSR yang pelbagai berdasarkan status ekonomi dan social yang berbeza. Ini mendorong kepada pesepsi yang murid kurang upaya, tidak bermotivasi dan pencapaian rendah dalam bidang akademik.

2.Memenuhi Hasrat Pendidikan dan Dasar-dasar Pendidikan untuk membangunkan modal Insan yang mempunyai pengetahuan , kemahiran serta menghayati nilai-nilai murni


OBJEKTIF

Melalui program ini sekolah dapat mengenalpasti potensi individu murid, dapat mempertingkatkan potensi tersebut supaya usaha dapat dilaksanakan dengan penuh rasa kesedaran tanpa mewujudkan tekanan perasaan dan membimbing murid supaya menjadi seorang murid yang cemerlang, dapat melanjutkan pelajaran ke Institusi pengajian tinggi dan akhirnya mereka akan menjadi ahli masyarakat yang berguna kepada bangsa dan Negara.

PROSEDUR PELAKSANAAN PROGRAM

a)      Guru-guru di sekolah ini perlu ikhlas dan memiliki azam dan dedikasi yang tinggi dalam melaksanakan peranan, tanggungjawab dan jasa bakti demi cintakan profesion keguruan dan melahirkan modal insan yang dicitakan oleh Negara melalui konsep SATU iaitu

                  S          Sayang                       (rasa sayang terhadap murid dan persekitaran)
                  A         Adil                (bakti dicurah secara saksama)
                  T          Telus               (bersifat ikhlas)
                  U         Usaha             (tekun & rajin tidak terbatas)

b)      Guru-guru di sekolah diberi kesedaran untuk sentiasa mengeratkan silaturrahim dan bekerja dalam
Satu pasukan(sepasukan)







                       S           Setiakawan      (hormat kepada rakan sejawat)
                       A          Akrab               (sentiasa bekerjasama dan erat hubungan)
                       T           Telus                (bersikap terbuka dan ikhlas dalam persahabatan)
                       U           Urus                 (urus tugasan bersama dan saling bantu membantu)



c)      Murid-murid perlu diberi kesedaran untuk berubah secara semangat cintakan kewujudan diri. Untuk itu pihak sekolah melalui Badan Kaunseling perlu mengadakan aktiviti-aktiviti kesedaran diri dan menanamkan satu moto pembentukan peribadi diri dan menanamkan satu moto pembentukan peribadi diri melalui konsep SATU iaitu

                  S          Segak              (sifat baik- penampilan peribadi luaran)
                  A         Akhlak                        (sifat baik- nilai peribadi dalaman)
                  T          Tulen               (sifat baik- jati diri)
                  U         Unggul            (sifat baik -diri yang sempurna)

d)   Murid-nurid dibimbing untuk bekerja dan berusaha bagi memecutkan peningkatan akademik juga melalui konsep SATU 

                  S          Sedia                (kesedaran untuk berusaha)
                  A         Awal               (kesedaran untuk bertindak & pentingkan masa)
                  T          Tumpu             (kesedaran untuk memberi perhatian / Fokus)
                  U         Ulang              (kesedaran untuk menguasai & mengekalkan ilmu)

d)     Murid-murid dibimbing untuk bertindak secara teratur dan melihat masa hadapan dengan harapan   cemerlang melalui moto atau konsep SATU 
                 
                  S          Semangat          (Daya berusaha & kesungguhan)     
                  A         Aktif                 (Daya berkecimpong & memperluaskan kebolehan)
                  T          Tertib                 (Daya bertindakan secara sistematik)  
                  U         Urus                  (Daya kesempurnaan & bertanggungjawab)

f.Program Peningkatan Akademik dan Headcount Program Gemilang Emas(PGE)

Pelajar dikenalpasti dan digolongkan kepada tiga kumpulan iaitu

Kumpulsn Cerdas(Permataku)                        -                       Gred pencapaian akademik B+ ke A+
Kumpulan Sederhana(Mutiara)                       -                       Gred pencapaian akademik C- ke B
Kumpulan Lemah (Intanku)                           -                       Gred pencapaian akademik E- ke D-

Berikut adalah rujukan gred dan markah pencapaian akademik

            Cerdas  (70 – 100)                 Sederhana (50 – 69)              Lemah (00 – 49)
                 
                  A+       95 – 100                      B         63 – 69                        D+       47 – 49
                  A         80 – 94                        B-        60 – 62                        D         42 – 46
                  A-        75 – 79                        C+       57 – 59                        D-        40 – 41
                  B+       70 – 74                        C         52 – 56                        E+       30 – 39
                                                                  C-        50 – 51                        E         10 – 29
                                                                                                                  E-        00 – 09





Minimum sasaran (target) gred pencapaian akademik bermula daripada peperiksaan Pertengahan tahun di Tingkatan Satu dan Tingkatan 4 dan peperiksaan akhir tahun di Tingkatan 2, 3 dan 5 iaitu pada Gred Minimum E


Berikut adalah pelunjuran Minimum sasaran gred pencapaian akademik dari Tingkatan Satu hingga Tingkatan Lima

Tingkatan 1
Tingkatan 2
Tingkatan 3
Tingkatan 4
Tingkatan 5
Setengah
Akhir
Setengah
Akhir
Setengah
Akhir
Setengah
Akhir
Setengah
Akhir
E
>10
E+
>30
D-
>40

D
>42
D+
>47
C-
>50
C
>52
C+
>57
B-
>60
B
>63

 Diharapkan dengan pelunjuran/headcount ini, apabila murid melepasi Tingkatan 3, hasrat pendidikan untuk mencapai Teras Pembangunan Kurikulum tercapai dan harapan untuk melanjutkan pelajaran ke Institusi Pengajian Tinggi menjadi satu kemestian dan penghasilan. Modal Insan yang berdaya sains dan berfikiran matang dapat direalisasikan.

Langkah

1.                  Kaunselor, guru tingkatan dan guru mata pelajaran perlu sentiasa memantau serta membantu  murid supaya murid supaya sedar akan minimum sasaran gred pencapaian akademik masing-masing melalui aktiviti dorongan atau motivasi.

2.                  Setiap murid dengan galakan waris dan bimbingan guru mata pelajaran akan berusaha meningkatkan pencapaian akademik sekurang-kurangnya 3 markah pada setiap ujian dan peperiksaan. Ini membolehkan setiap murid memiliki peningkatan Markah Tahunan sebanyak 12 markah (2 ujian 2 peperiksaan setahun)


3.          Mata pelajaran elektif mula dipelajari di Tingkatan 4, markah peningkatan mata pelajaran ini mesti juga ditingkatkan berasaskan keupayaan murid di tingkatan 3, justeru markah peningkatan dalam setiap ujian dan peperiksaan mata pelajaran elektif ini hendaklah dikekalkan 3 atau sekurang-kurangnya 2 markah (peningkatan min. markah tahunan = 8)

                  Di bawah ini ialah Pelunjuran Minimum Target Pencapaian Markah.

MP
Asas
Tingkatan 1
Tingkatan 2
Tingkatan 3
Tingkatan 4
Tingkatan 5
Minimum

E+ > 30
D > 42
C- > 54
C+ > 62
B > 70
Teras
>18
>30
>42
>54
>66
>78
Elektif
>18
>30
>42
>54
>62@>66
>70@>78

  4.      Kadar Penguasaan Ilmu bagi murid cerdas, sederhana dan lemah adalah berbeza. Dalam proses kematangan jasmani, emosi, rohani dan intelektual, diyakini dorongan , galakan dan motivasi dari guru-guru dan waris secara berterusan dapat membantu untuk meningkatkan kesedaran, peranan dan tanggung jawab mereka kearah membentuk jati diri yang sempurna justeru perbezaan potensi ini tidak akan kelihatan ketara apabila mereka meningkat dewasa. Mengambil kira faktor ini, di bawah adalah Pelunjuran Minimum Target Pencapaian Mengikut Kadar Perbezaan Kumpulan.


Kumpulan
(+) Markah
Asas
target
Ting.
1
Tingkatan 2
Tingkatan
3
Tingkatan
4
Tingkatan
5
Minimum


E+>30
D > 42
C->54
C+>62
B>70
Lemah
8,9,10,11,11
30
>38
>47
>57
>65@>68
>73@>79
Sederhana
10,11,12,13,13
30
>40
>51
>63
>71@>76
>68@>89
Cerdas
12,13,14,15,15
30
>42
>55
>69
>77@>84
>85@>99



5.   Murid hendaklah digesa untuk berusaha setiap masa supaya dapat mengekalkan prestasi  minimum mereka melalui :-

a.       Akujanji murid dan waris untuk memastikan mereka berusaha untuk capai kecemerlangan.

b.       Latihan yang secukupnya untuk setiap kumpulan (Cerdas,Sederhana dan Lemah). Jumlah latihan (minimum) ditentukan oleh panitia mata pelajaran masing-masing .

c.       Penggunaan Pusat Sumber Sekolah dan mengiatkan pelaksanaan projek NILAM serta perbanyakkan bahan bacaan.

d.      Galakan penggunaan komputer dan memperolehi maklumat.

e.       Budaya penguasaan ilmu lebih awal sebelum menerima pengajaran, melalui penguasaan kandungan ilmu dalam buku teks masing-masing

f.       Menggalakkan murid aktif dalam aktiviti kokurikulum akademik di peringkat sekolah , daerah dan yang lebih tinggi.

6.   Guru hendaklah berusaha secara adil menyampaikan pengajaran atau maklumat.

7.   Guru hendaklah berusaha mempelbagaikan teknik atau kaedah pengajaran supaya menarik dan berkesan.

8.   Proses P & P hendaklah dipelbagaikan supaya tidak terbelenggu dengan kaedah “bersyarah”dan bebas dari belenggu bilik darjah.

9.   Guru atau Penasihat Persatuan Mata Pelajaran mesti kreatif untuk menggalakkan aktiviti kokurikulum akademik supaya dapat membantu memperkasakan penguasaan ilmu pelajaran.

10.  Waris mesti bekerjasama mengurangkan masalah yang boleh membantutkan proses   pendidikan, seperti kenakalan murid.

11.  Guru dan waris wajar mengiktiraf setiap pencapaian terutama pencapaian yang menjangkaui sasaran gred masing-masing.

12.  PIBG mesti membantu dari segi kewangan dan moral untuk memperbanyakkan buku kerja, bahan latihan, bahan bacaan atau bahan akademik serta mengiktiraf atau menghargai kejayaan murid dan sekolah.

13.  Guru Kanan Mata Pelajaran (GKMP) dan Ketua Panitia mesti melunaskan peruntukan Mata Pelajaran masing-masing secara bijak , adil dan memaksimumkan keberkesanan proses

d)    Program Peningkatan Akademik dan Sahsiah:PEBEL( Pentaksiran Pembelajaran)

1.      PEBEL merupakan inisiatif sekolah untuk meningkatkan pencapaian akademik dan sahsiah murid-murid di sekolah. Pentaksiran ini dilaksanakan secara berterusan dalam proses pengajaran dan pembelajaran (P & P ).

2.      Murid-murid akan dinilai dari segi penglibatan dalam kelas, mutu kerja yang baik, ketepatan masa, kehadiran, sikap dan penglibatan dalam proses P & P.

                3.    Sistem permarkahan :   Penilaian Sumatif (Penilaian/Peperiksaan      80%
                                                      PEBEL                                                            20%
                                                                                                                              100%

            4.Konstruk Penilaian PEBEL :

                  Konstruk 1 : 10%
a)      Tugasan  - 5 markah

Kriteria penskoran
Markah
81% hingga 100% tugasan dihantar
5
61% hingga 80% tugasan dihantar
4
41% hingga 60% tugasan dihantar
3
21% hingga 40% tugasan dihantar
2
1% hingga 20% tugasan dihantar
1
Tidak hantar tugasan sama sekali
0

b) Mutu Kerja – 3 Markah

Kriteria penskoran
Markah
100% tugasan mengikut format, kemas dan tulisan boleh dibaca
3
50% tugasan mengikut format, kemas dan tulisan boleh dibaca
2
Tugasan mengikut format, kemas dan tulisan boleh dibaca
0 - 1
     
                   c)Ketetapan Kerja – 2 markah
    
Kriteria penskoran
Markah
100% tugasan dihantar menepati masa
2
50% tugasan dihantar menepati masa
1
Tidak menepati masa
0





                  Konstruk 2 : 10%

                  a)Kehadiran – 5 markah

Kriteria penskoran
Markah
81% hingga 100% hadir
5
61% hingga 80% hadir
4
41% hingga 60% hadir
3
21% hingga 40% hadir
2
1% hingga 20% hadir
1
Tidak hadir sama sekali
0


                  b)Sahsiah(Sikap/tingkahlaku) – 2 markah

Kriteria penskoran
Markah
Fokus, Bersikap positif dan tingkah laku baik
2


                  c)Penglibatan – 3 markah

Kriteria penskoran
Markah
Aktif dalam pembelajaran
3
Kurang aktif
1 - 2
Tidak aktif
0


Pemarkahan
     -  Penilaian Sumatif  ( ujian / peperiksaan )            80%
     -  Konstruk 1 + Konstruk 2                                    20%
                                                                                    100%



e)      Penilaian.

Penilaian akademik kumpulan –kumpulan ini diukur melalui ujian bulanan dan peperiksaan . Dalam setiap penggal persekolahan akan dijalankan 2 ujian bulanan dan disusuli dengan 1 peperiksaan penggal. Format kertas ujian adalah berdasarkan pengukuran pencapaian kumpulan masing-masing . (Ujian bulanan tidak diselaraskan). Jadual Penentu Ujian bagi kumpulan-kumpulan adalah seperti berikut :

JPU
Cerdas
Sederhana
Lemah
Kefahaman
40%
50%
60%
Kemahiran
35%
30%
25%
Analisis
25%
20%
15%







Format kertas soalan peperiksaan tidak semestinya mengikut format kertas soalan peperiksaan awam (PMR atau SPM). Guru bebas menentukan format yang sesuai dengan pencapaian murid. Panitia Mata Pelajaran berperanan untuk menentukan piawaian format kertas peperiksaan . Peperiksaan tidaklah dijadikan media untuk menghukum pencapaian murid tetapi adalah satu media untuk mendidik dan menggalakkan murid berusaha dan terus maju. Peperiksaan peringkat sekolah diselaraskan dan Jadual Penentu Ujian  (JPU) bagi kertas peperiksaan adalah berdasarkan format Kumpulan Sederhana.

JPU
Peratus
Kefahaman
50%
Kemahiran
30%
Analisis
20%



PENUTUP

Kerjasama bagi menjayakan program atau system berkonsepkan SATU ini adalah satu hala tuju kita. Semua pihak mesti sedar akan kesepakatan adalah penting demi kejayaannya. Tekad, usaha dan kefahaman melaksanakan program atau sistem ini sangat diperlukan demi masa depan murid-murid di Sekolah Menengah Kebangsaan seksyen 7, Shah Alam.
.
Adalah menjadi kebanggaan sekolah dan tercuit setiap hati guru yang telah ikhlas melaksanakan peranan, tugas dan tanggungjawab apabila kejayaan  setiap murid di sekolah itu cemerlang. Jika benarlah kejayaan dapat diukir dan direalisasikan , tidak akan ada kata-kata yang boleh diungkapkan untuk membayangkan senyuman dan kepuasan dalam kegembiraan hati setiap individu guru di sekolah ini.


Berburu di padang datar,
Dapat rusa belang kaki,
Berguru kepalang ajar,
Bagai bunga kembang tak jadi.

Semoga usaha murni ini dapat dihasilkan.

ILMU, AMAL DAN IMAN :UNGGUL MEMBINA INSAN 

No comments:

Post a Comment