

PROGRAM PEMBANGUNAN
SUKAN ELIT SMK SEKSYEN 7 SHAH ALAM
PERANCANGAN PROGRAM PEMBANGUNAN SUKAN
ELIT SEKOLAH
PENGENALAN
Kerajaan
Malaysia sangat perihatin terhadap pembangunan dan perkembangan sukan di
Malaysia. Kerajaan telah menyediakan
prasarana sukan untuk kemudahan rakyat menceburkan diri dalam sukan dan dana
bagi pertandingan peringkat kebangsaan hingga antarabangsa demi pembangunan
sosial dan kesejahteraan rakyat. Justeru
itu, Dasar Sukan Negara telah digubal dengan menumpukan kepada Sukan Massa dan
Sukan Prestasi Tinggi (Kementerian Belia dan Sukan, 1988).
Sukan massa merujuk kepada segala jenis sukan
termasuk aktiviti rekreasi yang
berbentuk
fizikal dan penglibatannya terbuka kepada semua peringkat masyarakat. Ia
merupakan
sukan untuk semua bagi menggalakkan penyertaan yang luas bukan semata-mata
untuk pertandingan. Dasar sukan massa
bertujuan untuk membentuk masyarakat yang sihat dan cergas melalui penglibatan
aktiviti sukan dan rekreasi. Pelbagai
program yang melibatkan slogan “Malaysia Cergas” telah diusahakan oleh
organisasi tertentu bagi menggalakkan penyertaan serta kesedaran masyarakat
terhadap faedah bersukan dan rekreasi.
Sukan
prestasi tinggi atau elit merujuk kepada sukan pertandingan peringkat
kebangsaan dan antarabangsa. Dasar sukan
prestasi tinggi menekankan pencapaian kecemerlangan atlet pada tahap tinggi.
Majlis Sukan Negara telah dipertanggungjawab menyelaraskan pembangunan sukan
prestasi tinggi. Kejayaan pembangunan
sukan negara perlu bermula dengan menggerakan masyarakat aktif dalam sukan
sebagai amalan dan budaya hidup mereka. Pendekatan menggerak dan membudayakan
sukan hendaklah ditumpukan kepada pendidikan sukan di peringkat sekolah.
Pendidikan sukan menitikberatkan pengajaran
kemahiran, strategi dan pengetahuan tentang sukan dan aktiviti kecergasan
fizikal. Pendekatan tersebut melibatkan sokongan daripada semua pihak termasuk
guru. Peranan guru bukan semata-mata mengajar topik-topik pelajaran yang
ditentukan dalam sukatan pelajaran bidang masing-masing. Peranan guru ialah menyampaikan ilmu
pengetahuan dalam bidang kepakarannya melalui pelbagai pendekatan mengajar
untuk pelajar menimba pembelajaran secara
berkesan. Hasil dari proses
pembelajaran yang berkesan, pelajar dapat meningkatkan kefahaman melalui proses
kognisi, membina kecekapan sesuatu kemahiran melalui pergerakan psikomotor dan
menerapkan nilainilai afektif yang baik melalui aktiviti sosialisasi (Rink,
2002)
1.KONSEP
Untuk
menentukan potensi pelajar diimbangkan secara menyeluruh dan bersepadu dan
konsep “Sukan Untuk Kecemerlangan” diketengahkan
1.2 Sukan Untuk Semua
Sukan untuk msemua merupakan satu
aktiviti sukan dan permainan yang akan
Melibatkan semua murid.
Dengan kata lain, semua murid akan bersukan dan bermain. Aktiviti sukan
ini bukanlah bebas tetapi merupakan satu bentuk projek yang terancang bagi
melahirkan pelajar berpengetahuan, cergas dan berpotensi tinggi untuk menjalani
kehidupan berkualiti. Disamping itu kegiatan ini akan melahirkan satu generasi
yang akan menjadikan kegiatan sukan
sebagai sebahagian dari kehidupan yang akan mengambarkan kesihatan masyarakat.
1.3
Sukan Untuk Kecemerlangan
Satu projek yang dirancang untuk melahirkan kumpulan atlet yang
mempunyai daya saing tinggi. Dengan kata lain program ini akan melahirkan atlet
yang terlatih dan berpotensi tinggi dalam satu atau dua acara olehraga atau
permainan lain.
2. OBJEKTIF
Projek
pembangunan Sukan Sekolah mempunyai peranan penting dimainkan oleh sukan dan
permainan untuk menentukan hala tuju generasi masa depan Negara disamping
menempatkan “Sukan Negara” pada tahap yang lebih tinggi.
2.1
Sukan untuk Semua
Memastikan semua murid diberi peluang melibatkan diri dalam
pelbagai aktiviti sukan dan permainan.
2.1.1
Mewujudkan rasa
seronok sukan dan permainan.
2.1.2
Melahirkan murid
yang seimbang dari segi jasmani, rohani, emosi dan intelek.
2.1.3
Memperkembangkan
potensi individu.
2.1.4
Membentuk sikap
yang positif terhadap sukan.
2.1.5
Mewujudkan
interaktif dan intergrasi melalui sukan.
2.1.6
Memperkenalkan
dan meningkatkan kemahiran asas
2.1.7
Melahirkan
pelajar dan masyarakat yang prihatin dan sedar terhadap Penjagaan Kesihatan.
2.1.8
Menjadikan sukan
sebagai aktiviti untuk mengisi masa lapang yang berfaedah.
2.2
Sukan Untuk Kecemerlangan
2.2.1
Menguasai
beberapa jenis sukan peringkat sekolah dalam projek Sukan Untuk Semua.
2.2.2
Meningkatkan mutu
sukan sekolah dan peringkat yang lebih tinggi.
2.2.3
Memperkembangkan
kemahiran atlet supaya dapat beraksi cemerlang dalam peringkat yang paling tinggi.
2.2.4
Membantu atlet
mendapat tempat di pusat-pusat pengajian tinggi dan kerjaya melalui sukan.
2.2.5
Menjadikan sukan
sebagai satu profesyen.
3. JENIS SUKAN YANG DIPILIH
3.1
Bola Jaring
3.2
Bola Sepak
3.3
Rugbi
3.4
Olahraga
3.5
Bola Baling
4. SASARAN SUKAN UNTUK KECERMERLANGAN
BIL
|
PERMAINAN
|
PERINGKAT
UMUR
|
JENIS PERTANDINGAN
|
TAHUN
2009
|
SASARAN
2010
|
2011
|
1.
|
Bola Jaring
|
Bawah 15
Bawah 18
|
Zon
Daerah
Negeri Kebangsaan
|
|
|
|
2
|
Bola Sepak
|
Bawah 15
Bawah 18
|
Zon
Daerah
Negeri
Kebangsaan
|
|
|
|
3
|
Rugbi
|
Bawah 15
Bawah 18
|
Zon
Daerah
Negeri Kebangsaan
|
|
|
|
4
|
Olahraga
|
Bawah 15
Bawah 18
|
Zon
Daerah
Negeri
Kebangsaan
|
|
|
|
5
|
Bola Baling
|
Bawah 15
Bawah 18
|
Zon
Cawangan
Negeri
Kebangsaan
|
|
|
|
E – Emas P – Perak G - Gangsa
5. STRATEGI / PERLAKSANAAN
BIL
|
STRATEGI
|
PELAKSANAAN
|
SEK
|
PPD
|
CATATAN
|
1.
|
Membentuk jawatan
kuasa di peringkat
sekolah
|
-
Berdasarkan
keperluan di sekolah / PPD
-
Bersidang
sekurang-kurangnya 3 kali setahun
-
Menyenaraikan
bidang tugas Jawatankuasa yang dilantik
|
|
|
|
2.
|
Menyediakan program /
aktiviti sukan berdasarkan kemampuan sekolah
|
-
Mengenalpasti
aktiviti Sukan/Permainan
-
Menyediakan
kalendar sukan / Permainan
-
- Pertandingan antara rumah / Kelab
/Persatuan / kelas.
|
|
|
|
3.
|
Mengenal pasti minat guru
dalam pelbagai aspek penglibatan
|
-
Menjadi kelab
Penyokong Sekolah
-
Penglibatan
guru/Murid sebagai pemain, pengadil,pegawai dan jurulatih.
|
|
|
|
4.
|
Mengadakan Program Latihan
|
-
Kemahiran
setiap pelajar terlibat dengan sukan
-
Latihan
berterusan secara Sistematik
-
Jurulatih yang
berkebolehan dan diiktiraf
|
|
|
|
5.
|
Menyertai pertandingan dari
masa ke semasa
|
-
- Menyertai pertandingan di Peringkat Sekolah dan Negeri
-
-
|
|
|
|
6.
|
Penglibatan ibu bapa /
PIBG/Murid tua sekolah dan masyarakat
|
-
- Kebenaran, kerjasama
dan galakan
-
- Bantuan
berbentuk kewangan, Alatan kejurulatihan dan kemudahan sukan
|
|
|
|
7.
|
Menyediakan pengiktirafan dan
ganjaran dengan kebolehan atlet.
|
-
- Mewujudkan identiti pelajar sukan yang
cemerlang
- Menyediakan keperluan-keperluan asas sukan.
|
|
|
|
8.
|
Peningkatan profesionalisme
terhadap pegawai yang terlibat
|
-
- Meningkatkan
kepakaran jurulatih atau pegawai yang Dipertanggung jawabkan
-
- Menghadiri
kursus, seminar atau symposium.
|
|
|
|
6. SASARAN 5 TAHUN (2011 – 2014)
Bil
|
Permainan
|
Peringkat
Umur
|
Jenis
Pertandingan
|
Tahun
Kekerapan Pertandingan
|
|||
2011
|
2012
|
2013
|
2014
|
||||
1.
|
Bola Jaring
|
Bawah 15
Bawah 18
|
|
|
|
|
|
2
|
Bola Sepak
|
Bawah 15
Bawah 18
|
-
|
|
|
|
|
3
|
Rugbi
|
Bawah 15
Bawah 18
|
-
|
|
|
|
|
4
|
Olahraga
|
Bawah 15
Bawah 18
|
-
|
|
|
|
|
5
|
Bola Baling
|
Bawah 15
Bawah 18
|
|
|
|
|
|
UNIT DAN BIDANG TUGAS
|
||||
Unit
|
Bidang Tugas
|
|||
1
|
Pengurusan Pembangunan Sukan
|
1
|
Program pembangunan atlet prestasi
tinggi ( kem bakat/ 'attachment'/klinik )
|
|
2
|
Program pembangunan guru: kepegawaian,
kejurulatihan dan kepengadilan bagi sukan prestasi tinggi
|
|||
3
|
Program mengenal bakat
|
|||
4
|
Menguruskan kursus-kursus
kepegawaian, kepengadilan dan kejurulatihan
|
|||
5
|
Program sukan untuk semua
|
|||
6
|
Pembangunan insfrastruktur sukan
|
|||
2
|
Pengurusan Pertandingan Sukan
|
1
|
Pertandingan mss,negeri
|
|
2
|
Pertandingan mssm
|
|||
3
|
Pertandingan antarabangsa
sek-sek asean/ asia
|
|||
4
|
Pertandingan sukan sekolah
premier ( b.sepak, hoki lelaki & perempuan, ragbi dan bola jaring )
|
|||
5
|
Pertandingan sukan sekolah
|
|||
6
|
Pertandingan dengan agensi luar:
badan korporat, majlis sukan negeri, ngo
|
|||
7
|
Menguruskan pertandingan sukan
sempena bulan kecergasan
|
|||
8
|
Pertandingan sukan di luar
takwim takwim mssn/mssm:sipma
|
|||
9
|
Pertandingan sukan sekolah
asrama penuh, sekolah teknik, sektor pendidikan khas, sukan asrama
|
|||
3
|
Pengurusan Projek Kecemerlangan Sukan Sekolah
|
1
|
Program sukan prestasi tinggi
|
|
2
|
pusat latihan daerah di setiap
daerah bagi setiap jenis sukan
|
|||
3
|
Pelaksanaan sekolah sukan negeri
|
|||
4
|
Penyertaan sekolah sukan negeri
ke karnival sekolah sukan negeri peringkat kebangsaan
|
|||
5
|
Pelaksanaan sekolah sukan bola
sepak negeri
|
|||
6
|
Penyertaan sekolah sukan bola
sepak dalam liga bola sepak KPM
|
|||
7
|
Perancangan khas sukan
|
|||
8
|
Program pusat-pusat sukan
terpilih
|
|||
Unit
|
Bidang Tugas
|
|||
4
|
Pengurusan Penyediaan Atlet Prestasi Tinggi
|
1
|
Bertanggung jawab sepenuhnya
untuk membentuk pasukan yang mantap
bagi mewakili negeri dalam kejohanan mssm
|
|
2
|
Penyediaan dan penyertaan
pasukan mssm ke kejohanan antarabangsa/ asean / asia
|
|||
3
|
Penyediaan dan penyertaan
pasukan bagi pertandingan sekolah premier kebangsaan ( 5 jenis sukan )
|
|||
4
|
Penyediaan dan penyertaan
pasukan sukan sekolah
|
|||
5
|
Penyediaan dan penyertaan
pasukan mssm dalam kejohanan sipma ( sukan institusi pendidikan malaysia )
|
|||
6
|
Penyediaan dan penyertaan
pasukan negeri untuk kejohanan luar takwim mssm
|
|||
7
|
Menyediakan program latihan bagi
meningkatkan prestasi cemerlang atlet di peringkat kebangsaan, ini merangkumi
pemilihan atlet, jurulatih dan pegawai
|
|||
8
|
Menguruskan pengangkutan,
penginapan tempat latihan dan makanan semasa latihan dan juga pertandingan
|
|||
5
|
Pengurusan Kebajikan Atlet Dan Guru
|
1
|
Anugerah sukan jpn/kpm
|
|
2
|
Biasiswa sukan untuk atlet
|
|||
3
|
Bayaran insentif jurulatih sukan
(bijs)
|
|||
4
|
Menguruskan keperluan peralatan
atlet dan pakaian kontijen
|
|||
5
|
Menguruskan aspek kebajikan dan
keselamatan atlet termasuk perlindungan insuran
|
|||
6
|
Pengurusan Kewangan
|
1
|
Bertanggungjawab sepenuhnya
merancang, mengurus, mengawal dan melapor peruntukan anggaran belanja
mengurus (abm) kewangan bagi keperluan pembangunan sukan, pertandingan sukan,
penyediaan atlet prestasi tinggi dan keperluan asas seperti alatan, elaun,
pakaian kontigen, jersi bagi yang bertanding dan keperluan asas bagi
penganjuran bagi semua aktiviti sukan di peringkat daerah, negeri, kebangsaan
dan antarabanngsa
|
|
2
|
Sumber kewangan daripada mss
negeri dan mssm
|
|||
3
|
Sumber kewangan kerajaan
|
|||
4
|
Pengurusan kewangan pskpp
|
|||
7
|
Pengurusan Pemantauan Dan Pelaporan
|
1
|
Pemantauan dan pelaporan
perbekalan peralatan sukan
|
|
2
|
Pemantauan dan pelaporan
kemudahan prasana sukan sekolah
|
|||
3
|
Pemantauan dan pelaporan
pertandingan mss zon/daerah/negeri/ kebangsaan dan antarabangsa
|
|||
4
|
Stok dan inventori peralatan
sukan
|
|||
5
|
Pemantauan dan pelaporan
pelaksanaan program latihan sukan
|
|||
6
|
Pemantauan dan pelaporan
penyertaan pasukan mss negeri di peringkat kebangsaan
|
|||
7
|
Pemantauan dan pelaporan
pelaksanaan program sukan di pusat latihan daerah, projek sukan negeri dan
sekolah sukan negeri
|
|||
|
||||
Unit
|
Bidang Tugas
|
|||
8
|
Pengurusan Data Dan Maklumat
|
1
|
Data atlet
|
|
2
|
Data kepegawaian sukan (
pengadil/jurulatih/ hakim/ sains sukan )
|
|||
3
|
Data aliran atlit dan pegawai
mengikut daerah dan jenis sukan
|
|||
4
|
Stok inventori peralatan sukan
|
|||
5
|
Data dan kemudahan dan
gelanggang sukan
|
|||
6
|
Ict/data bijs, biasiswa sukan
|
|||
7
|
Mengumpul dan menganalisa
data-data sukan
|
|||
9
|
Pengurusan Bidang Umum (Arahan Pengarah, Timbalan
Pengarah Dan Ketua Sektor
|
1
|
Urus setia mss negeri
|
|
2
|
Urus setia pskpp negeri
|
|||
3
|
Menguruskan diari jabatan
|
|||
4
|
Menguruskan pusat kecemerlangan
sukan (pejabat unit sukan di jalan pasir putih )
|
|||
5
|
Sasaran kerja tahunan (skt)
|
|||
6
|
Program kmk jabatan
|
|||
7
|
Program maksak (pengerusi sukan
paint ball dan pengerusi perkhemahan motivasi pelajar
|
|||
8
|
Program sektor dan jabatan
|
|||
9
|
Program kerajaan negeri ( sukan
selangor, sukma )
|
|||
10
|
Tugas yang diarah dari masa ke
semasa
|
|||
11
|
Jawatankuasa keselamatan jabatan
|
|||
12
|
Jawatankuasa sebutharga jabatan
|
|||
13
|
Jawatankuasa audit dalaman
|
|||
No comments:
Post a Comment